Vývoj vzdělávací politiky a jejích jednotlivých aspektů zaměřených na rozvoj výchovy k patriotismu v podmínkách současného Ruska (1991-2021)
The Development of Educational Policy and Its Patriotic Education Agenda in Contemporary Russia (1991-2021)
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197794Identifikátory
SIS: 215777
Kolekce
- Kvalifikační práce [6819]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vlček, Radomír
Šmigeľ, Michal
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Historická sociologie
Katedra / ústav / klinika
Doktorský program Historická sociologie
Datum obhajoby
20. 3. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
vzdělávací politika, patriotická výchova, postsovětské období, historická politika, současné RuskoKlíčová slova (anglicky)
educational policy, patriotic education, post-Soviet period, historical policy, contemporary Russia4 Abstrakt Disertační práce se soustředí na analýzu vývoje vzdělávací politiky v Rusku a jejích jednotlivýchvzdělávacíchaspektů zaměřených na rozvoj výchovy k patriotismuv měnících se podmínkách současného Ruska. Studie pokrývá klíčové fáze transformace vzdělávací politiky v postsovětském období s důrazem na normativní změny a jejich dopad na zavádění patriotických prvků do vzdělávacích programů. Disertační práce se podrobně zabývá normativními základystátníchprogramů patriotické výchovy (realizovanýchv období 2001 až 2020) a analyzuje přístupy k realizaci výchovy k patriotismu v jednotlivých etapách vývoje vzdělávací politikyvsoučasném Rusku. Výzkum věnuje zvláštní pozornost integraci vojensko- patriotické složky do mimoškolních aktivit, a také zkoumá roli patrioticky zaměřených seskupení a společenských organizací podporujících výchovu k patriotismu ve vzdělávacích institucích. V podmínkách politické a socioekonomické transformace v Rusku se výchova k patriotismustala nedílnousoučástí vzdělávací politiky a získala význam pro posílení národního cítění a rozvoje aktivního občanského postoje u mladé generace. Klíčová slova: vzdělávací politika, patriotická výchova, postsovětské období, historická politika, současné Rusko
5 Abstract The dissertation focuses on the analysis of the development of educational policyin Russia and its various educational aspects aimed at promoting patriotic education in the changing conditions of contemporary Russia. The study covers key stages in the transformation of educational policy in the post-Soviet period, emphasising normative changes and their impact on the integration of patriotic elements intoeducational programmes.This dissertationprovides a detailed examination of the normative foundations of state programs of patriotic education (implemented in the period from 2001 to 2020) and analyses approaches to realising patriotic education across various phases of educational policy development in contemporary Russia. The research pays particular attention to the integration of military-patriotic components into extracurricular activities and examines the role of patriotically oriented groups and societal organisations that support patriotic education within educational institutions. In the conditions of political and socio-economic transformation in Russia, patriotic education has become an integral part of educational policy and gained importance in strengtheningnational feelingand promoting active civic engagement among the younger generation. Keywords: educational policy, patriotic...