dc.contributor.advisor | Valentová, Lidmila | |
dc.creator | Pavlas Martanová, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2017-04-14T08:01:33Z | |
dc.date.available | 2017-04-14T08:01:33Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/19948 | |
dc.description.abstract | The rigorous work "Exploiting elements of Gestalt therapy in the pedagogica] and psychological consultancy (counselling children) focused on a development of counselling process shows, how it is possible to use the elements of psychotherapy in the practical counseling children. This work shows theoretically and practically the counselling process according to the Czech and foreign literature in the pedagogical and psychological advice bureau. There are solved legislaive and term problems, relations between psychological consultancy and psychotherapy. The work describes the counselling process and its parts, both the only consultations and the long-termdcooperation(individualorin groups). The rigorous work explains theoretically the basic principles of Gestalt therapy, its history and present, its basic elements: "here and now", theory ofthe organism/environment field, awareness, the contact cycle, responsibilíty, psychological health, frustration and selfsupport, methods, goals, indication and also criticism of Gestalt therapy. Thenpractical using these principles are in the practicalpart ofthe rigorous work. The practical part ofthe work is monitoring the only consultations and the long-termd cooperation, individual or in groups by the eyes of Gestals therapeutist. It demonstrates exploiting concrete... | en_US |
dc.description.abstract | Rigorózní práce Užití prvků Gestalt terapie V pedagogicko - psychologickém poradenství s důrazem na vývoj poradenského procesu ukazuje, jak lze obohacovat praxi dětského poradenského psychologa o prvky psychoterapie. Tato práce mapuje teoreticky i prakticky na podkladě české i zahraniční literatury poradenský proces na půdě pedagogicko - psychologické poradny. Zkoumá legislativní i terminologické problémy a zaměřuje se blíže na vztah mezi poradenskou psychologii a psychoterapií. Popisuje proces poradensví a jeho fáze, věnuje se jednorázovým konzultacím stejně jako dlouhodobější poradenské spolupráci individuální i skupinové. Teoreticky vysvětluje základní principy Gestalt terapie, aby následně předvedla jejich užití v praktické části rigorózní práce. Zabývá se vznikem a kořeny Gestalt terapie i její současnou podobou. Vymezuje základní prvky Gestalt terapie: setrvání V "teď a tady", autenticitu, teorii pole, figuru a pozadí, práci s uvědoměním, kontaktní cyklus, definici psychického zdraví, otázky odpovědnosti a sebepodpory, metody, nástroje, cíle, indikaci i nejčastější kritiku Gestalt terapie. Praktická část sleduje jednorázová setkání, individuální i skupinovou poradenskou terapii očima Gestalt terapeuta. Demonstruje užití konkrétních prvků Gestalt terapie na dvou individuálních a jedné skupinové... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Užití prvků Gestalt terapie v pedagogicko - psychologickém poradenství s důrazem na vývoj poradenského procesu | cs_CZ |
dc.type | rigorózní práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-09-05 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 185237 | |
dc.title.translated | Exploiting elements of Gestalt therapy in the pedagogical and psychological consultancy focused on the development of counselling process | en_US |
dc.contributor.referee | Vágnerová, Marie | |
thesis.degree.name | PhDr. | |
thesis.degree.level | rigorózní řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | rigorózní práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Rigorózní práce Užití prvků Gestalt terapie V pedagogicko - psychologickém poradenství s důrazem na vývoj poradenského procesu ukazuje, jak lze obohacovat praxi dětského poradenského psychologa o prvky psychoterapie. Tato práce mapuje teoreticky i prakticky na podkladě české i zahraniční literatury poradenský proces na půdě pedagogicko - psychologické poradny. Zkoumá legislativní i terminologické problémy a zaměřuje se blíže na vztah mezi poradenskou psychologii a psychoterapií. Popisuje proces poradensví a jeho fáze, věnuje se jednorázovým konzultacím stejně jako dlouhodobější poradenské spolupráci individuální i skupinové. Teoreticky vysvětluje základní principy Gestalt terapie, aby následně předvedla jejich užití v praktické části rigorózní práce. Zabývá se vznikem a kořeny Gestalt terapie i její současnou podobou. Vymezuje základní prvky Gestalt terapie: setrvání V "teď a tady", autenticitu, teorii pole, figuru a pozadí, práci s uvědoměním, kontaktní cyklus, definici psychického zdraví, otázky odpovědnosti a sebepodpory, metody, nástroje, cíle, indikaci i nejčastější kritiku Gestalt terapie. Praktická část sleduje jednorázová setkání, individuální i skupinovou poradenskou terapii očima Gestalt terapeuta. Demonstruje užití konkrétních prvků Gestalt terapie na dvou individuálních a jedné skupinové... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The rigorous work "Exploiting elements of Gestalt therapy in the pedagogica] and psychological consultancy (counselling children) focused on a development of counselling process shows, how it is possible to use the elements of psychotherapy in the practical counseling children. This work shows theoretically and practically the counselling process according to the Czech and foreign literature in the pedagogical and psychological advice bureau. There are solved legislaive and term problems, relations between psychological consultancy and psychotherapy. The work describes the counselling process and its parts, both the only consultations and the long-termdcooperation(individualorin groups). The rigorous work explains theoretically the basic principles of Gestalt therapy, its history and present, its basic elements: "here and now", theory ofthe organism/environment field, awareness, the contact cycle, responsibilíty, psychological health, frustration and selfsupport, methods, goals, indication and also criticism of Gestalt therapy. Thenpractical using these principles are in the practicalpart ofthe rigorous work. The practical part ofthe work is monitoring the only consultations and the long-termd cooperation, individual or in groups by the eyes of Gestals therapeutist. It demonstrates exploiting concrete... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |