Srovnání dvou testů hodnotících autonomní nervový systém
A comparison of two tests evaluating the autonomous nervous system
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20010Identifiers
Study Information System: 72403
Collections
- Kvalifikační práce [1780]
Author
Advisor
Referee
Bitnar, Petr
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
Physiotherapy
Department
Department of Rehabilitation and Sports Medicine
Date of defense
28. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce "Srovnání dvou testů hodnotících autonomní nervový systém" se zaměřuje na možnosti měření aktivity autonomního nervového systému (ANS). V teoretické části jsou shrnuty základní anatomické a fyziologické poznatky o ANS a o variabilitě srdeční frekvence (HRV). V experimentální části byla u souboru 27 zdravých jedinců ve věku 20-30 let hodnocena aktivita ANS pomocí zkoušky leh-stoj-Ieh a testu 4-second exrcise test (4sET). Těmto probandům byly rovněž předloženy dotazníky - Dotazník autonomních funkcí (DAF), Mezinárodní dotazník pohybové aktivity (lPAQ) a Eysenckův osobnostní dotazník (EOD). Cílem práce bylo porovnat a vyhodnotit parametry použitých testů a porovnat jejich výsledky s výsledky dotazníků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Diploma thesis "Comparison of two tests evaluating the autonomie nervous system" is foeused on methods of measurement of the autonomie nervous system aetivity (ANS). Its theoretieal part summaries knowledge of anatomy and physiology of ANS and of the heart rate variability (HRV). In experimental part we examined ANS aetivity of a group of 27 healthy people, aged between 20 and 30 years, by means of supine-standing-supine proeedure and 4-seeond exerelse test (4sET). These people also filled up the questionnaires The questionnaire of autonomie funetions (DAF), International Physieal Aetivity Questionnaire (lPAQ) and Eysenek Personality Inventory (EPI). The aim of this study was to evaluate and eompare results of the used tests and confront these results with returns of questionnaires. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)