Zobrazit minimální záznam

Konekcionistický model episodické paměti pro virtuální lidi
dc.contributor.advisorBrom, Cyril
dc.creatorBurkert, Ondřej
dc.date.accessioned2017-04-18T11:03:48Z
dc.date.available2017-04-18T11:03:48Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/20752
dc.description.abstractCílem práce je návrh a implementace prototypu epizodické paměti pro virtuálního člověka. Tato paměť je inspirována dostupnými znalostmi o lidském způsobu vnímání běhu času a fungování lidské paměti pro osobní zážitky (epizody). V práci shrneme relevantní poznatky z neurobiologie a kognitivní psychologie a na tomto teoretickém základu postavíme model paměti. Vycházeli jsme z rozhodovacího mechanizmu a modelu epizodické paměti Peškové. Rozhodovací mechanizmus je založen na BDI, teorii afordancí a AND-OR stromech. Epizodická paměť propojuje stromy časovými ukazateli. Stávající paměťový systém trpěl nedostatky stran časově specifikovaných otázek. Proto navrhovaný model pracuje s unikátním podsystémem pro vnímání času, který umožňuje realističtější ukládání a vyvolávání minulých událostí. Agent vybavený tímto modelem paměti je například schopen odpovědět na otázku, co dělal minulý týden po odpoledních, apod. Prototyp byl implementován na platformě Pogamut 2. Pogamut 2 je napojen na prostředí komplexního spojitého 3D světa hry Unreal Tournament 2004, což nám umožnilo ověřit chování modelu ve složitém prostředí. Následně jsme provedli sérii experimentů. Výsledky ukázaly, že navržený model opravdu rozšiřuje agentovy kognitivní schopnosti chápat časové koncepty, což následně umožňuje správně odpovědět přes vágní...cs_CZ
dc.description.abstractThe goal of this work is to design and implement a prototype of the episodic memory for virtual humans. The memory is inspired by up to date research on function of human memory for personal events (episodes) and human time perception. We design a model of memory based on this theoretical knowledge. We took as the point of departure episodic memory system and decision making system of Peskova. The decision making system is based on the BDI, theory of affordances and AND-OR trees. The former episodic memory suffered deficiencies in the recall for time-cued questions. Thus proposed model is working with a unique subsystem for the time perception which allows for more realistic storage and recall of past events. The agent enhanced by this model can reply to questions like "What did you do last week afternoons?". The prototype is programmed in Java using the framework Pogamut 2. Pogamut 2 is connected to the complex continuous 3D world of Unreal Tournament 2004 which allows us to verify the design in the challenging environment. We have conducted several experiments. The results show that the model extends agents cognitive abilities with a capability to understand socially established temporal patterns. That allows him to answer to the questions with a vaguely specified time information. Moreover, the memory...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.titleKonekcionistický model episodické paměti pro virtuální lidien_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-05-25
dc.description.departmentDepartment of Software and Computer Science Educationen_US
dc.description.departmentKatedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId49600
dc.title.translatedKonekcionistický model episodické paměti pro virtuální lidics_CZ
dc.contributor.refereeKadlec, Rudolf
dc.identifier.aleph001122299
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeoretická informatikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTheoretical Computer Scienceen_US
thesis.degree.programInformatikacs_CZ
thesis.degree.programComputer Scienceen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Software and Computer Science Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csTeoretická informatikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTheoretical Computer Scienceen_US
uk.degree-program.csInformatikacs_CZ
uk.degree-program.enComputer Scienceen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem práce je návrh a implementace prototypu epizodické paměti pro virtuálního člověka. Tato paměť je inspirována dostupnými znalostmi o lidském způsobu vnímání běhu času a fungování lidské paměti pro osobní zážitky (epizody). V práci shrneme relevantní poznatky z neurobiologie a kognitivní psychologie a na tomto teoretickém základu postavíme model paměti. Vycházeli jsme z rozhodovacího mechanizmu a modelu epizodické paměti Peškové. Rozhodovací mechanizmus je založen na BDI, teorii afordancí a AND-OR stromech. Epizodická paměť propojuje stromy časovými ukazateli. Stávající paměťový systém trpěl nedostatky stran časově specifikovaných otázek. Proto navrhovaný model pracuje s unikátním podsystémem pro vnímání času, který umožňuje realističtější ukládání a vyvolávání minulých událostí. Agent vybavený tímto modelem paměti je například schopen odpovědět na otázku, co dělal minulý týden po odpoledních, apod. Prototyp byl implementován na platformě Pogamut 2. Pogamut 2 je napojen na prostředí komplexního spojitého 3D světa hry Unreal Tournament 2004, což nám umožnilo ověřit chování modelu ve složitém prostředí. Následně jsme provedli sérii experimentů. Výsledky ukázaly, že navržený model opravdu rozšiřuje agentovy kognitivní schopnosti chápat časové koncepty, což následně umožňuje správně odpovědět přes vágní...cs_CZ
uk.abstract.enThe goal of this work is to design and implement a prototype of the episodic memory for virtual humans. The memory is inspired by up to date research on function of human memory for personal events (episodes) and human time perception. We design a model of memory based on this theoretical knowledge. We took as the point of departure episodic memory system and decision making system of Peskova. The decision making system is based on the BDI, theory of affordances and AND-OR trees. The former episodic memory suffered deficiencies in the recall for time-cued questions. Thus proposed model is working with a unique subsystem for the time perception which allows for more realistic storage and recall of past events. The agent enhanced by this model can reply to questions like "What did you do last week afternoons?". The prototype is programmed in Java using the framework Pogamut 2. Pogamut 2 is connected to the complex continuous 3D world of Unreal Tournament 2004 which allows us to verify the design in the challenging environment. We have conducted several experiments. The results show that the model extends agents cognitive abilities with a capability to understand socially established temporal patterns. That allows him to answer to the questions with a vaguely specified time information. Moreover, the memory...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra softwaru a výuky informatikycs_CZ
dc.identifier.lisID990011222990106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV