dc.contributor.advisor | Šerák, Michal | |
dc.creator | Jiráčková, Libuše | |
dc.date.accessioned | 2017-04-18T11:22:42Z | |
dc.date.available | 2017-04-18T11:22:42Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/20827 | |
dc.description.abstract | Staří lidé studují, aby dávali svému životu smysl, aby zvýšili své sebevědomí a zlepšili své sociální postavení. Ale nejen to. Jedná se především o psychologický, fyziologický a sociální problém. Penzionovaný člověk, bohužel, často bývá vytlačován na okraj společnosti jako již nepotřebný. Pro většinu seniorů je tento pocit impulsem k tomu, aby dokázali, že jsou stále schopni výkonu. V souvislosti s touto potřebou je třeba rozdělit život člověka na tři etapy, které souvisí se schopností vykonávat činnost. V první etapě života člověk myslí na své vzdělání, studuje. Ve druhé etapě směřuje většinu své pozornosti na své profesní uplatnění a ve třetí pak na utváření "podvečera" svého života, kdy ustupuje orientace na materiální bytí. Člověk se spíše vrací ke svým odkládaným plánům a neuskutečněným studijním snům (Deset let vzdělávacích aktivit pro seniory, 1997). Senior vnáší do učení své zkušenosti a vědomosti, tím může pozitivně ovlivňovat průběh vzdělávacího procesu i jeho didaktickou podobu. Univerzity a akademie třetího věku se tak stávají místem mezigeneračního setkávání a vzájemného učení. Díky tomu dochází k předávání nejen teoretických ale i praktických znalostí. Základem motivace starších lidí je vlastní stanovení úkolu, cíle. Při jeho plnění a následném dosažení člověk prožívá uspokojení a pocit... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Aged people study to give a reason to their life, to raise their self-confidence and to improve their social status. But that is not all. It is mostly psychological, fyziological and social problem. Emeritus person is, unfortunately, usually drove out to the edge of society and is called useless. For a lot of seniors is this feeling an impulse to prove that they are still able to do some work. In connection with this feeling it is needed to separate life of a person to three periods, which are bound to the ability of doing work. In the first period the person is thinking of his education - he studies. In the second period he concentrates most of his attention on the possibilities of his professional application and in the third period he focuses on creating the evenfall of his life, when the orientation on the material being is fading away. A person is mostly turning back to his suspended plans and unfilled educational dreams. (Ten years of educational activities for seniors, 1997) | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Specifika vzdělávání seniorů | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2009 | |
dcterms.dateAccepted | 2009-05-25 | |
dc.description.department | Department of Adult Education and Personnel Management | en_US |
dc.description.department | Katedra andragogiky a personálního řízení | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 73361 | |
dc.title.translated | Specifics of senior education | en_US |
dc.contributor.referee | Štěpánek, Zdeněk | |
dc.identifier.aleph | 001122756 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Andragogika a personální řízení | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Adult Education and Personnel Management | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Pedagogy | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra andragogiky a personálního řízení | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Adult Education and Personnel Management | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Andragogika a personální řízení | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Adult Education and Personnel Management | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Staří lidé studují, aby dávali svému životu smysl, aby zvýšili své sebevědomí a zlepšili své sociální postavení. Ale nejen to. Jedná se především o psychologický, fyziologický a sociální problém. Penzionovaný člověk, bohužel, často bývá vytlačován na okraj společnosti jako již nepotřebný. Pro většinu seniorů je tento pocit impulsem k tomu, aby dokázali, že jsou stále schopni výkonu. V souvislosti s touto potřebou je třeba rozdělit život člověka na tři etapy, které souvisí se schopností vykonávat činnost. V první etapě života člověk myslí na své vzdělání, studuje. Ve druhé etapě směřuje většinu své pozornosti na své profesní uplatnění a ve třetí pak na utváření "podvečera" svého života, kdy ustupuje orientace na materiální bytí. Člověk se spíše vrací ke svým odkládaným plánům a neuskutečněným studijním snům (Deset let vzdělávacích aktivit pro seniory, 1997). Senior vnáší do učení své zkušenosti a vědomosti, tím může pozitivně ovlivňovat průběh vzdělávacího procesu i jeho didaktickou podobu. Univerzity a akademie třetího věku se tak stávají místem mezigeneračního setkávání a vzájemného učení. Díky tomu dochází k předávání nejen teoretických ale i praktických znalostí. Základem motivace starších lidí je vlastní stanovení úkolu, cíle. Při jeho plnění a následném dosažení člověk prožívá uspokojení a pocit... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Aged people study to give a reason to their life, to raise their self-confidence and to improve their social status. But that is not all. It is mostly psychological, fyziological and social problem. Emeritus person is, unfortunately, usually drove out to the edge of society and is called useless. For a lot of seniors is this feeling an impulse to prove that they are still able to do some work. In connection with this feeling it is needed to separate life of a person to three periods, which are bound to the ability of doing work. In the first period the person is thinking of his education - he studies. In the second period he concentrates most of his attention on the possibilities of his professional application and in the third period he focuses on creating the evenfall of his life, when the orientation on the material being is fading away. A person is mostly turning back to his suspended plans and unfilled educational dreams. (Ten years of educational activities for seniors, 1997) | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra andragogiky a personálního řízení | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990011227560106986 | |