Estetická výchova dospělých (teoretická východiska)
The aesthetic education of adults (theoretical case)
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20829Identifikátory
SIS: 73344
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tureckiová, Michaela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
25. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Práce se zabývá rozborem teoretických východisek estetické výchovy dospělých, která mohou posloužit jako základ pro návrh konkrétního vzdělávacího programu. Metoda práce spočívá v práci s odbornou literaturou z oblastí estetiky, psychologie, filosofie, sociologie a dalších věd. Vedle základních estetických pojmů je v práci rozvedena otázka vizuálního vnímání, interpretace a myšlení, přičemž důraz je kladen na kulturní podmíněnost vnímání. Závěr této části práce ukazuje na význam estetické zkušenosti pro celkový rozvoj organismu a význam vzdělávání ve schopnostech estetického vnímání. Při nástinu konkrétních vzdělávacích metod je pozornost věnována zejména aktuálním trendům v galerijní pedagogice a práce představuje některé současné formy vzdělávacích programů. Výstupem práce je nástin a rozbor témat, která jsou v rámci estetické výchovy relevantní, a naznačení možností vývoje estetické výchovy a jejího uplatnění v širším kontextu společenských věd.
The paper deals with the analysis of theoretical basis of the aesthetic education. This analysis may serve as the starting point for a specific education program project. The method of the paper is based on the analysis of major works of aesthetics, psychology, philosophy, sociology and other fields. The paper explains basic concepts of aesthetics, visual perception, interpretation and thought. The focus is also on culture as the major influence on perception. The result of this part shows the importance of aesthetic experience to the overall human development and the importance of education in aesthetic perception. The description of specific education methods is focused mainly on the current trends in gallery education with regard to the specifics of the adult education. The conclusion of the paper is resumed in the outline of the possibilities of the development and further advance of aesthetic education in the broad context of social science.