Zur Rolle der Phonetik im Deutschunterricht an Ausländer (Kompetenzstufen A1-B1)
Phonetics in the teaching of German as a foreign language
Fonetika při výuce němčiny jako cizího jazyka
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20861Identifikátory
SIS: 71737
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Machač, Pavel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Němčina
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
25. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Velmi dobře
Tato diplomová práce se zabývá významem fonetiky ve výuce cizích jazyků. V praktické části diplomové práce byly provedeny dvě analýzy. První z nich měla za úkol zjistit, které hlásky dělají českým žákům při výslovnosti němčiny největší obtíže. Cílem druhé analýzy bylo zjištění, která z učebnic - Delfin, Planet, Tangram - je v oblasti výuky německé výslovnosti nejvhodnější pro výuku českých žáků.
This thesis explains the role of phonetics in the teaching of German as a foreign language. The beginning examines the present state - here I try to target in particular the Common European Framework of Reference for Languages and its parts that have to do with phonetics. Next, I explain certain terms with which I work with in most of the thesis. The next chapter concentrates on the role that phonetics play in the teaching of foreign languages. In the practical part of this work I deal with the differences of Czech and German pronunciation. The changes I discovered by comparing both languages became the fundamentals of the phonetic analysis of twenty recordings that obtained a total of 1480 analyzed documents, from which I determined that Czech students have the hardest time pronouncing the following German sounds , , , and . The task of the next analysis was to determine how the pronunciations of these problematic sounds are processed in the following text books: Delfin, Planet and Tangram. The best text book was Tangram, then Delfin and the worst was Planet. Unfortunately, none of the text books emphasize pronunciation and exercising it to a sufficient degree.