Útěky dětí ze zařízení realizujících ústavní a ochrannou výchovu
Children Running Away from Facilities Providing Institutionalized and Protective Child Care
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21580Identifikátory
SIS: 53307
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zelinková, Olga
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Husitská teologie - psychosociální studia
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky
Datum obhajoby
23. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
V posledních letech se v České republice významně zvýšily počty útěků dětí ze zařízení realizujících ústavní a ochrannou výchovu. Přesto se tématu útěků u nás věnuje jen relativně malá pozornost. Cílem této práce je představit útěk v širších teoretických souvislostech a v praktické části práce pak zjistit, jakým způsobem se s útěky dětí pracuje v zařízeních realizujících ústavní a ochrannou výchovu v České republice. Teoretická část práce se věnuje vymezení pojmu útěk a následně jej představuje jako proces složený z několika fází, zabývá se důvody útěků, rozlišuje jeho různé typy a představuje možné následky útěku a doporučované postupy práce s nimi. Tato práce je zaměřena na útěky dětí ze zařízení ústavní a ochranné výchovy, proto podává stručnou charakteristiku těchto dětí a věnuje se legislativnímu rámci jejich situace. V praktické části práce bylo použito kvalitativní metody výzkumu, založené na polostrukturovaných rozhovorech. Rozhovory vedené s jedenácti respondenty z osmi zařízení byly převedeny do textu, který byl zpracován otevřeným kódováním. Poté byla s pomocí další strukturace kódů určena a seskupena jednotlivá témata a jejich kategorie. Analýzou provedených rozhovorů jsme získali přehled o tom, co se v zařízeních považuje za útěk, o důvodech útěku, o postupech při útěku a po návratu dítěte a o...
Numbers of cases of children running away from children care and protective care institutions in the Czech Republic have increased over past years. However, not enough attention is given to the topic of runaways. The goal of this paper is to introduce running away in broader theoretical perspectives and to explore methods of work with runaway children. The theoretical part of this thesis deals with the definition of running away and presents the model of runaway process, types of runaways, consequences of runaway behavior, and recommended intervention methodologies. It also presents a brief characteristics of children in children and protective care institutions and legal framework of the system. In the research part of the paper contents of 11 semi-structured interviews with workers and representatives of children and protective care institutions were analyzed, coded and grouped by topics and categories. Following methodology of qualitative research, the analysis shows overview of what is perceived as running away, the child care workers beliefs and attitudes towards running away, prevention and intervention methods and services available.