Stylová analýza editorialů v současných časopisech
Style analysis of editorials in contemporary journals
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/21654/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21654Identifikátory
SIS: 75051
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šebesta, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
21. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Při zkoumání korpusu editorialů jsme mohli potvrdit naši hypotézu, že editorialy lifestylových časopisů Marianne a Maxim tvoří ideologickou bránu do prostoru časopisu a svou povahou se liší od ostatních článků uvnitř čísla. Editorialy mají dvě základní funkce, které se v menší míře objevují i v ostatních článcích. Jedná se o funkci identifikační a atrakční (blízkou funkci reklamní). Jazyk editorialu, téma a ideologické poselství slouží ke ztotožnění se (identifikaci) čtenáře jednak s autorem textu, jednak s ostatními čtenáři periodika. Po přečtení editorialu čtenář ví, zda celý časopis je skutečně "pro něj", nebo má sáhnout po jiném. Tato komunikace probíhá ve dvou směrech: cílová skupina čtenářů ovlivňuje podobu časopisu a zároveň je autory časopisu ovlivňována (a to zejména prostřednictvím editorialu). Postoj ke čtenářům se liší podle toho, zda se jedná o časopis určený ženám, nebo mužům: autorka editorialu ženského časopisu přes veškeré zdání rovnoprávnosti, které je čtenáři primárně předkládáno, vystupuje jako autoritativní rádkyně, zatímco autor editorialu v pánském časopise se staví zcela naroveň čtenáři, dokonce podceňuje své schopnosti, což můžeme hodnotit jako projev v pánském časopise všudypřítomného zlehčování a nadhledu. Atrakční funkce slouží k navození zájmu čtenářů o články uvnitř čísla. I...