Odraz maďarské poválečné reality v románech ženských autorek
The reflection of the Hungarian post-war reality in the novels of Hungarian female authors
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/21686/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21686Identifikátory
SIS: 87965
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chmel, Rudolf
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Maďarština - Španělština
Katedra / ústav / klinika
Ústav slavistických a východoevropských studií
Datum obhajoby
27. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tématem této diplomové práce pod názvem "Odraz maďarské poválečné reality v románech ženských autorek" je analýza maďarského poválečného románu ženských spisovatelek z hlediska zobrazení aktuální společenské reality. Pro zkoumání byly vybrány tři přední autorky Magda Szabóová (1917-2007), Anna Jókaiová (nar. 1932) a Erzsébet Galgócziová (1930-1989) a práce se zaměřuje výhradně na jejich nejznámější díla. Současně jsme se zabývali návazností těchto literátek na předchozí období, zejména pak na bezprostřední předchůdkyni Margit Kaffkovou (1880-1918). V tomto směru byl rozbor zaměřen především na Magdu Szabóovou, na jejímž díle detailněji sledujeme pokračování realistické románové tradice. Téma bylo nutné vymezit také z hlediska časového, protože specifické okolnosti komunistické diktatury v letech 1949-1989 zásadním způsobem ovlivnily celou společnost a také kulturní dění. Na závěr zkoumáme otázku ženské literatury a problematiku tohoto konceptu vůbec. Dospěli jsme k nejednoznačnému shrnutí. Feministická teorie a především pak genderové studie posledních let jsou hlasitými zastánci vydělování ženské tvorby a dokonce zavádění specifické ženské literární kritiky, ale samotné autorky se takovému dělení brání. Magda Szabóová, zřejmě nejznámější autorka z výše jmenovaných, uzavírá diskusi slovy: "Literatura je jen...
This thesis entitled "The reflection of the Hungarian post-war reality in the novels of Hungarian female authors" presents an analysis of the post-war Hungarian female novels in the light of the depiction of the actual social reality. Three main writers of this period have been chosen for further examination: Magda Szabó (1917-2007), Anna Jókai (born 1932) and Erzsébet Galgóczi (1930-1989). This work focuses mainly on their most significant pieces. At the same time, the thesis includes a study of the previous literary era and its impact on the period in question, especially their very immediate predecessor, writer Margit Kaffka (1880-1918). In this regard, a more detailed analyses of the literary work of Magda Szabó has been provided, since she is the writer whose production most notably continues the realistic tradition. In addition, it was necessary to define the topic by temporal aspect as well, as the specific circumstances of the communist dictatorship between the years 1949-1989 had crucially influenced the whole society including culture. The final part is dedicated to the issue of female literature and problematics of such a concept. The conclusion is rather ambiguos. The feminist theories and mainly the recent gender studies represent a very strong advocacy of a separate category of female...