Řeč o Bohu ve spise Contra Eunomium II svatého Řehoře z Nyssy
The Discourse about God in Contra Eunomium II of St. Gregory of Nyssa
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21921Identifikátory
SIS: 69412
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ventura, Václav
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Katolická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra fundamentální a dogmatické teologie
Datum obhajoby
8. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Řeč o Bohu ve spise Contra Eunomium II svatého Řehoře z Nyssy Anotace Práce se zabývá teorií řeči, jak ji ve druhé knize Proti Eunomiovi (Contra Eunomium II), v rámci své polemiky s ariánským biskupem Eunomiem z Kyziku, rozvinul Řehoř z Nyssy. Eunomios byl přesvědčen, že Jednorozený Syn Boží je nepodobný Bohu co do postaty (a odmítal tedy učení nicejského koncilu o soupodstatnosti - homoúsios - Otce a Syna), protože Otcova podstata je nezrozená. Tento argument předpokládá určitou teorii jmen. Jejímu vysvětlení je věnována první kapitola. Druhá kapitola objasňuje, jak vykládá lidská jména, jejich původ, účel a výpovědní hodnotu Řehoř. Podle něj jsou jména pouhými lidskými pojmy (epinoia), jsou vytvořena lidmi, nikoli Bohem. Proto nemohou zjevovat podstatu věcí, ale pouze to, jak lidé věci poznávají. Pokud jde o jména, dávaná Bohu, je Řehořovou ústřední tezí, že Boží podstatu pojmenovat nemůžeme. Tato teze je postupně vyjasňována v následujících kapitolách práce. Ve třetí kapitole se připomíná pro Řehoře velmi významný rozdíl mezi stvořeným (diastématickým) a nestvořeným (adiastématickým) bytím. Z něho je vyvozována nutná pluralita výpovědí o Bohu. Čtvrtá kapitola pojednává otázku, jestli a do jaké míry můžeme Řehoře přiřadit k negativním teologům. Následně je vysvětleno, že naše jména neoznačují Boží...