Jak vyučovat o holocaustu
How to teach about holocaust
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22092Identifiers
Study Information System: 81665
Collections
- Kvalifikační práce [19218]
Author
Advisor
Referee
Parkan, František
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Rigorózní práci jsem nazvala " Jak vyučovat o holocaustu"- metodické náměty a věnuji se v ní v první řadě problematice zpřístupňování informací na toto téma. Práci jsem rozdělila na 2 části. V první části práce se věnuji metodikám, projektům a konceptům vyučování školských i mimoškolských institucí, které mají jako hlavní prioritu svého působení vyučování o Židech, židovské kultuře, diskriminaci, předcházení patologickým jevům ve společnosti a varování před uniformitou, která může za určitých okolností vést "totalitě". Soustředila jsem se na průzkum literatury věnované problematice holocaustu na trhu z hlediska její využitelnosti a také jsem se věnovala průzkumu učebnic vydaných před a po roce 1989 stejně jako jejich schopností zpřístupnit informace o holocaustu. V druhé, praktické části se věnuji otázce zájmu o problematiku výuky o holocaustu na VŠ v ČR a dotazníkové akci na třech různých středních školách, která mi poskytla základní rámec o tom, jak žáci vnímají problematiku holocaustu. Cíl mé práce je tedy jednoduchý a je možné jej shrnout do jedné otázky: "Jak vyučovat o problematice holocaustu na druhém stupni ZŠ a SŠ tak, aby žáci pochopili kontext, který toto téma obnáší, aby se v tématu orientovali, kriticky mysleli a dokázali svoje poznatky využít v praktickém životě tak, aby nedělali hanbu sobě a...
My dissertation "How to teach Holocaust" is a theme very personal to me. I have selected it because of two reasons: First, it is actual over time and second, holocaust needs to be introduced into the current education. I focus predominantly on increasing accessibility of the information about holocaust and working with literature. As a future teacher working with literature is important to me. The thesis is composed from two sections: 1. Theoretical is focused on methodology, projects and concepts of teaching in schools and other institutions proposed to educate about Jews and their culture, and discrimination. Increasing knowledge about Jewish culture can prevent social deviations that could, under certain circumstances, lead to formation of totalitarian regimes. The current literature accessible on the market is also analyzed as well as the history textbooks published before 1989. 2. Practical section is dedicated to education of holocaust in Colleges in Czech Republic. It is based on author's personal experiences collected during her stay at three High Schools that provided her basic view about how the High School students are educated about holocaust. The aim ot the thesis is to provide a comprehensive guide for teaching of holocaust at the High School level leading the students to independent and critical