Vědomí viny jako cesta k Dobru
Guilty conscience as a way to Goodness
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/22705Identifikátory
SIS: 71593
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Vedoucí práce
Oponent práce
Trojan, Jakub
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Evangelická teologie
Katedra / ústav / klinika
Evangelická teologická fakulta
Datum obhajoby
23. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Záměr mé diplomové práce spočívá v objasnění fenoménu viny jako přirozené součásti lidského života. V textu diplomové práce nahlížím různé přístupy k vině, tak jak se odehrávaly v historii a pokračují dodnes. Stručně pojednávám o psychologickém náhledu k problematice vyrovnání se s vlastní vinou. Východiskem pro mé objasnění vědomí viny jako cesty k Dobru se mi stává Jaspersovo pojetí viny. Jaspersovo čtveré dělení viny zakládá mé rozpoznání čtyř úrovní viny v biblických událostech Starého i Nového zákona. Třebaže není Jaspersovo rozlišení viny zcela převoditelné na události biblické, lze ho vnímat jako model, který je platný i v současné době. Mou snahou je poukázat na vědomí viny, které formuje a ozřejmuje určení člověka, dává mu poznat horizont víry, bez kterého se s vinou nelze dost dobře vyrovnat. Horizont víry, který vědomí viny otevírá, ilustruji zejména na biblických událostech, jež tvoří modelové situace i pro člověka 21. století. Vědomí viny má v podstatě budoucností charakter, tím, že otevírá horizont života formovaného vírou v Boha či transcendentno. Můj text se snaží o pochopení viny jako dynamiky života, neboť takové vědomí odkazuje do minulosti, ale především ukazuje cestu k budoucnosti. V neposlední řadě vědomí viny posiluje víru v Boha. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The intention of my thesis is to explain the issue of guilt as a natural part of a human life. I try to consider different approaches to quilt as they have passed during the centuries until now. I also briefly consider the psychological insight into dealing with our own quilt. Starting point to my understanding of guilty conscience as a way to goodness is Jasper's conception of guilt. Jasper's division of guilt into four elements is fundamental for my recognition of four levels of guilt in biblical events of the Old and New Testament. However Jasper's recognition of guilt can not be fully compared to biblical events, it can be considered as a pattern that is actual to current times. My intention is to point out guilty conscience that forms and outlines human determination, gives knowledge of faith that is necessary for dealing with quilt. Guilty conscience that opens a horizon of faith is illustrated especially in biblical events that create pattern situations either for a human of the 21st century. Guilty conscience is actually of future characteristics since it opens a level of life that is formed by religious or transcendence faith. My thesis tries to consider quilt as a dynamics of life for such knowledge refers to the past but particularly shows the way to the future. Last but not least guilty...