Pedagogie modlitby podle svaté Terezie od Ježíše (1515-1582)
The pedagogy of prayer according to St. Teresa of Jesus (1515-1582)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23337Identifikátory
SIS: 36835
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sládek, Karel
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Teologické nauky
Katedra / ústav / klinika
Katedra teologické etiky a spirituální teologie
Datum obhajoby
11. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
RÉSUMÉ Jméno autora: Martina Bažoutová Název katedry: Katedra teologické etiky a spirituální teologie Název fakulty: Katolická teologická fakulta Název diplomové práce: Pedagogie modlitby podle svaté Terezie od Ježíše (1515-1582) Vedoucí diplomové práce: ThLic. Pavel Kohut, Th.D. Počet znaků: 199 053 Klíčové pojmy: pedagogie, modlitba, Terezie od Ježíše, Karmel, křesťanská zkušenost, láska, pokora, oproštěnost Charakteristika: Tato diplomová práce se zabývá pedagogií modlitby podle svaté Terezie od Ježíše (1515-1582). Práce je rozdělena do tří částí. V první části je pozornost zaměřena na dějinnou situaci, ve které Terezie vyrůstala a žila. Tento kontext má přímý vliv na její vlastní život mentální modlitby, na její osobní křesťanskou zkušenost, kterou v modlitbě s Bohem učinila. Tato část se dále zabývá tím, jak Terezie sama modlitbu vnímala, co pro ni představovala a jakým způsobem se modlila. Z této její vlastní zkušenosti vychází celá Tereziina pedagogie modlitby a bez ní ji není možné zcela porozumět. Ve druhé části jsou rozebírány nezbytné podmínky pro mentální modlitbu, na které Terezie kladla důraz a jak je vyučovala své sestry a popsala ve svém díle Cesta dokonalosti. Jedná se o vzájemnou lásku, oproštěnost od všeho stvořeného a opravdovou pokoru. Třetí část je zaměřena na propojení vnitřní...
Key concept: Carmel, Pedagogy, mental prayer, Teresa of Jesus, Christian experience, love, humbleness, dispense Short characterization: This diploma theses tells about pedagogy of prayer according saint Teresa of Avila. The theses is divided to three parts. The first part is focused on history context where Teresa grows up and lives. This context has direct influence on her life of mental praying, her personal Christian experience with the Good that she made during prayer. Also this part deals with Teresa's personal perception of prayer, with the meaning of prayer for Teresa and also about the manner how Teresa prays. The second part of theses detailedly describes needed conditions for mental prayer that were important for Teresa and which Teresa taught her sisters in community and more described in her book The Way of Perfection. It is mainly mutual love, dispense from all created and real humbleness. The third part treats of connection interior prayer and Christian live and there are practical recommendation according saint Teresa of Jesus, what we shall to do when we would like to have practice in mental prayer with progress.