Křesťanství a životní prostředí, Historické kořeny ekologické krize
Christianity and Environmentalism, The Historical Roots of Ecological Crisis
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/23854Identifikátory
SIS: 76031
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Keřkovský, Pavel
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Evangelická teologie
Katedra / ústav / klinika
Evangelická teologická fakulta
Datum obhajoby
22. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uspokojivě
Člověk by neměl hledat jediný střed nebo programový plán v ekosystémech, zejména ne pro své subjektivní zkušenosti. Místo toho by měl najít matrice pro propojení jednotlivých oborů vědy k tvůrčím podnětům a konečně odhalit jejich možnosti. Lidé mají větší dar chápání než svět přírody, který v rámci svého vzniku a vývoje obydlili. Lidé mají větší predikční dar předvídat zamýšlené i nezáměrné výsledky své činnosti a zároveň lepší možnosti zabránit nežádoucím účinkům. Váha několika miliard let tvůrčí lopoty milionů druhů překypujících životem byla předána do péče tomuto mnohem později přicházejícímu druhu, jehož myšlení zažívá rozkvět a který naštěstí má morální uvažování. Především je zjevné, že lidský blahobyt závisí na podpoře ekosystému a v tomto smyslu jsou tvořeny také naše předpisy o čistotě vzduchu, čisté vodě a půdě. Především z tohoto důvodu jej také znepokojuje úroveň ekosystému. Jedním z těchto pohledů je naturalistická environmentální etika a křesťanská odpovědnost, která se zdá být jedním z kořenů naší ekologické krize. Proto je nutné, abychom se učili naslouchat Zemi a nalezli svou vlastní novou roli, případně se vrátili ke svému původnímu určení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Man should not look for a single center or program in ecosystems, much less for subjective experiences. Instead, one should look for a matrix, for interconnections between centers of science for creative stimulus and open their potential. Humans have more understanding than ever of the natural world they inhabit, of the speciating processes, more predictive power to foresee the intended and unintended results of their actions, and more power to reverse the undesirable consequences. Several billion years worth of creative toil, several million species of teeming life, have been handed over to the care of this late-coming species in which mind has flowered and morals have Fortunately, it is often evident that human welfare depends on ecosystemic support, and in this sense all our legislation about clean air, clean water, soil conservation and so forth is concerned about ecosystem level processes. One of the levels is environmental ethics of naturalism and Christian responsibility. It seems to be one of historical roots of our ecological crisis. That is why we have to learn to listen to the Earth and find our new response or revert to our initial function. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)