Komparativní studie vzdělávacích systémů Rakouska a České republiky
Comparative study of education systems of Austria and the Czech Republic
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/24829Identifikátory
SIS: 71289
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Prokop, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 11. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Rigorózní práce se zabývá dvěma vzdělávacími systémy v Evropě, a to systémem rakouským a českým. Práce je koncipována teoreticky a zkoumá jednak legislativní rámec školství Rakouska a České republiky, přičemž se vztahuje k legislativě těchto zemí až k roku 1918, kdy oba státy vznikly po rozpadu Rakouska - Uherska. Dále se práce zabývá současným stavem obou školských systémů, jejich podrobnou analýzou a charakteristikou. Není opomenuta aktuální agenda a probíhající diskuse, které se zabývají obecnými problémy a trendy, prioritami i cíly na pozadí školské politiky EU. K této kapitole jsou přiřazeny i výsledky výzkumných studií OECD PISA 2006 a TIMSS 2007. Jádro práce spočívá v komparaci obou vzdělávacích systémů. Nechybí srovnání legislativního rámce a probíhajících diskusí, které se v současnosti vedou v obou zemích. V závěru práce, která je pojata jako syntéza celé rigorózní práce, jsou zachyceny tendence, ke kterým v obou zemích dochází s hlubším zamyšlením nad sociálními, ekonomickými, duchovními a kulturními procesy a změnami, ke kterým dochází v obou školských systémech.
The rigorosum thesis deals with two European education systems, i.e. the Austrian and the Czech education system. The thesis is conceived rather theoretically and inquires into both legislation frames of the Austrian and the Czech education systems, whilst the thesis probes into the legislation back to the year of 1918 when both these countries originated after the break up of the Austro - Hungarian monarchy. Then, the rigorosum thesis concerns with the current conditions of both education systems providing detailed analysis and characteristics. The actual agenda and ongoing discussions are not ommited and they concern with general problems and trends, priorities and objectives in the EU's education policy background. Even the outcomes of the research studies of OECD PISA 2006 and TIMSS 2007 are assigned into this chapter. The core of the rigorosum thesis lies in the comparison of both education systems. The comparison of legislation frame and ongoing discussions, which are carried on in both countries, are not ommited. The conclusion of the rigorosum thesis, which is made up as the synthesis of the whole work, is rendered with current tendencies that arise in both countries. The conclusion is giving a deeper look and contemplation at social, economic, clerical and cultural moves and changes which currently...