Sehnsucht: úvod k romantické touze
Sehnsucht: an introduction to the romantic desire
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/25479/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25479Identifikátory
SIS: 75096
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lyčka, Milan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Religionistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
24. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Předložená práce zkoumá zkušenost romantické touhy (Sehnsucht). Usiluje o její vymezení a důkladnou charakteristiku především na základě srovnávání širokého spektra textů evropské a částečně i severoamerické literatury 19. století. Dále za pomoci metody ideálních typů představuje spektrum možných přístupů k této touze v rámci romantismu. Závěrečná část je pak věnována religionisticky relevantním podobám kritiky Sehnsucht a též otázce různých, často zcela protikladných, způsobů uchopení studované zkušenosti v rámci křesťanství. Práce ukazuje praktické důsledky jednotlivých odpovědí na otázku vztahu mezi nekonečnou touhou a konečným světem, mezi přísliby zázračné Modré květiny a všedním dnem. Tyto odpovědi srovnává, a snaží se tak především o vytvoření přehledné mapy různých - příznivých i kritických - postojů k Sehnsucht.
The present thesis explores the experience of romantic desire (Sehnsucht). It is mostly based on a wide comparative study of the 19th century European and partly also Northern American literary texts which are used as a tool to define and describe the key features of the Sehnsucht experience. It also tries to demonstrate - using the method of ideal types - the different attitudes of the romantics towards their longing. The final chapter then deals with the various kinds of the counter-romantic criticism that are both aimed against the Sehnsucht experience and relevant from the perspective of the religious studies; it also shows several different Christian responses to this experience. The thesis exposes practical implications of different answers to the relation between the infinite desire and the finite world, between the promises of the miraculous Blue Flower and the everyday life. Rather than arguing for one or other of these answers it wants to create a map of both affirmative and critical attitudes to Sehnsucht.