Fata morgana blízkosti. Fotografie uměleckých děl ve třicátých letech v Československu a u Josefa Sudka
Fata morgana of proximity. Photograpy of works of art in thirties Czechoslovakia and by Josef Sudek
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/25502/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25502Identifikátory
SIS: 75084
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Císař, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění - Francouzština
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
16. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato práce se zabývá problematikou fotografie uměleckých děl, zdůrazňuje roli André Malrauxe a Waltera Benjamina a zároveň jejich závěry nahlíží kriticky. Charakterizuje fotografie uměleckých děl, rozpor mezi jejich zdánlivou objektivitou způsobenou indexikálním charakterem fotografie a možnostmi fotografa zasáhnout do jejich podoby. Zkoumá fotografie jako prostředek reprodukce a masového šíření umění, ukazuje na možnosti jejich politického zneužití a popisuje důležitou roli fotografie uměleckých děl pro obor dějin umění. V případových studiích ověřuje teoretické poznatky; a sice na reprodukcích z třicátých let v Československu (Fotografie vidí povrch, Malba a malířský rukopis, edice Česká galerie, Štechovy dějiny umění), které názorně ukazují společenské funkce fotografie uměleckých děl, a na tvorbě Josefa Sudka, kde konkrétní snímky slouží jako příklady principů fotografie uměleckých děl.
The thesis deals with different theories of photography of art works, especially those formulated by André Malraux and Walter Benjamin. In the thesis, they are confronted with more recent approaches. The first part characterizes the general principles of photography of art works. It unveils the fundamental antagonism between objectivity (based on the indexical character of photography) and subjective intervention of the photographer. It also stresses the different functions of photography as means of art reproduction and mass propagation, which could often lead to political abuse. Last but not least, it emphasizes the important role which photography of art works has played in art history as a scientific discipline. The second part of the thesis is based on various case studies. The examples from thirties Czechoslovakia (Fotografie vidí povrch, Malba a malířský rukopis, Česká galerie edition, Československé malířství a sochařství nové doby) are dedicated to the various functions of photography of art works and Josef Sudek's photographs illustrate its principles.