Eurasijství a skupina "Skify" 1930-1933
Eurasianism and the "Skify" group 1930-1933
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/25506/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25506Identifikátory
SIS: 74925
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančárková, Julie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění - východoevropská studia se specializací lithuanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
16. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Eurasijství se jako jeden z nejvýraznějších duchovních proudů meziválečné emigrace z Ruska promítlo do celé řady uměleckých a vědních oborů, kromě historie, lingvistiky a literatury i do výtvarného umění. Přenesení této teorie na výtvarnou tvorbu znamenalo programový odklon od západní výtvarné tradice a snahu o vytvoření nového vizuálního kódu, který by vyjádřil představu o divokém a antievropském základu ruské kultury. V prostředí početné pražské emigrační komunity se tato myšlenková koncepce promítla nejsilněji v tvorbě skupiny Skytové (Skify), kterou založil na konci 20. let malíř a profesor pražského Ukrajinského studia výtvarných umění Sergej Mako. Program skupiny formuloval kromě jejího předsedy historik umění Jaromír Pečírka a spisovatel a publicista František Kubka, kteří se oba pohybovali v blízkosti redakce německy psaného deníku Prager Presse. Členskou základnu uměleckého sdružení, které se představilo mezi léty 1931 a 1933 na třech výstavách ve Francouzském institutu Arnošta Denise v Praze, tvořili kromě Makových studentů Nikolaje Rodionova a Alexandra Orlova především malíř Grigorij Musatov, sochaři Jevgenij Bržezinskij a Alexandr Golovin a v Paříži žijící malíři Boris Grigorjev a Mykola Hluščenko. Se Skyty vystavovala i řada českých autorů, například B. S. Urban, dlouholetý předseda Sdružení...
Eurasianism was a strong intellectual movement among the interwar community of émigrés from Russia and it was reflected in a number of fields in the arts and sciences, including history, linguistics, literature and the fine arts. Transplanting this theory into the fine arts signified a departure from the Western artistic tradition and an attempt to create a new visual code that would express the idea of the wild and anti-European roots of Russian culture. In the large émigré community in Prague this concept was reflected most powerfully in the work of a group called the Scythians (Skify), which was founded at the end of the 1920's by the painter and professor of Ukrainian fine arts studies in Prague, Sergei Mako. The group's programme was formulated by its chair, the art historian Jaromír Pečírka, and the writer and journalist František Kubka, both of whom were linked to the editorial office of the German-language daily Prager Presse. The group had three exhibitions between 1931 and 1933 at Denis's French Institute in Prague and its membership base comprised Nikolai Rodionov and Alexandr Orlov, both of whom were students of Mako, and the painter Grigori Musatov, the sculptors Evgeni Brzezinski and Alexandr Golovin, and the Paris-based painters Boris Grigoriev and Mykola Hlushchenko. Czech artists exhibited...