Prekoncepce žáků v oblasti geometrické optiky
Pupil`s preconceptions in geometrical optics
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/25815/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25815Identifikátory
SIS: 49286
Kolekce
- Kvalifikační práce [11266]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kolářová, Růžena
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství fyziky - matematiky pro 2. stupeň základních škol
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
8. 2. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
miskoncepce, prekoncepce, optikaKlíčová slova (anglicky)
misconceptions, preconceptions, opticsVe své diplomové práci jsem se zabýval prekoncepcemi žáků v oblasti geometrické optiky. Provedl jsem průzkum mezi žáky základních škol a víceletých gymnázií. Použitý test obsahoval deset otázek. Při výběru otázek jsem většinou vycházel z již provedených výzkumů, zabývajících se miskoncepcemi v optice. Přehled těchto výzkumů též uvádím ve své práci. V další části práce jsem zpracoval přehled učebnic používaných na základních školách a nižších stupních gymnázií se zaměřením na témata obsažená v jednotlivých otázkách testu. Stěžejní část práce tvoří přehled výsledků testování, které jsem provedl jednak před výukou optiky ve škole, tak po ní. Šetření se zúčastnilo 162 žáků z osmi tříd základních škol a víceletých gymnázií. Součástí tohoto přehledu je i tabulka, v níž jsou uvedeny nejčastější miskoncepce, které se při testování žáků objevily. V práci jsem se věnoval též rozdílům ve výsledcích mezi žáky základních škol a víceletých gymnázií a také rozdílům ve výsledcích chlapců a děvčat.
I was concerned with the preconceptions of the pupils in the area of geometric optics in my diploma work. I did the research among the pupils of grammar schools and multi-annual secondary schools. The used test contained ten questions. My choice of the questions was based on the researches concerning the misconceptions in optics that have been already done. I also mention the survey of these researches in my diploma work. I compiled the summary of the textbooks that are used at grammar schools and in the lower degrees of secondary schools in the next part. These textbooks are focused on the topics contained in the questions of the test. The survey of the testing results creates main part of my diploma work. I tested before and after the teaching of optics 162 pupils from eight classes of grammar schools and multi-annual secondary schools took part in the investigation. The table with the most frequent misconceptions that were ascertained during the testing is part of this survey. I devoted to the differences in the results between the pupils from grammar schools and multi-annual secondary schools and also the differences in the results of boys and girls.