Být sám sebou: Heideggerův pojem autenticity a jeho kritika
Being the self: Heidegger's concept of autenticity and its critique
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/25927Identifikátory
SIS: 75102
Kolekce
- Kvalifikační práce [23820]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kouba, Petr
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
21. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce hledá odpověď na otázku, co znamená být sám sebou. Za východisko byla zvolena filosofie Martina Heideggera rozpracovaná v Bytí a čase, která této antropologické otázce přisuzuje centrální místo v ontologickém bádání. Pro Heideggera je individualita ztotožněna s akceptováním vlastního, typicky lidského způsobu bytí, bez jehož porozumění zůstává uzamčeno i bytí samo. Tuto korelaci sleduji interpretací Heideggerovy koncepce člověka ve dvou krocích: nejprve vymezuji, jaké významy se skrývají v určení člověka jako možnosti, poté se zaměřuji na pojem "autentické existence" jako význačného způsobu, jak v sobě bytí možnostmi odhalit. Jádro autenticity, Heideggerem charakterizované jako "odhodlanost", nacházím v aktu přijetí tíhy existence, které přivádím k důsledkům pro rozumění člověka sobě samému. V tomto bodě začíná polemická část mé práce. Pochopení vlastního života jako zacíleného na možnost, v níž člověk nachází sám sebe, považuji za jeden ze základních způsobů orientace ve světě. Jedná se však o koncepci neslučitelnou s pojmem odhodlanosti. V závěru ukazuji, jaké důsledky má konfrontace obou pojmů bytí sebou samým a jak z ní lze znovu promyslet onticko-ontologickou diferenci.
The diploma thesis pursuits an answer to the question to the meaning of being oneself. Martin Heidegger's philosophy, as elaborated in Being and Time, underlines the importance of this anthropological question giving it a focal position in the ontological query. For Heidegger, the individuality is identified with an act of acceptance of one's own, typically human way of being, which is the ground for disclosure of Being itself. The work traces this correlation by interpreting Heidegger's concept of human in two steps: the first, meanings hidden in the definition of man as a possibility are qualified, then, the notion of "authentic" existence as a prominent way of revelation of one's own being possibility is put in the centre of interest. I find the core of authenticity, characterized by Heidegger as "resoluteness" (Entschlossenheit), in the act of acceptance of the burden of existence, which I bring to its consequences for selfunderstanding of the man. This point opens the discussion as I consider the understanding of one's own life aimed towards a possibility which man finds himself or herself in one of the basic ways of orientation in the world. However, this conception is not compatible with Heidegger's notion of authentic existence. In the end, consequences of the confrontation of the both concepts of...