dc.contributor.advisor | Dvořák, Tomáš | |
dc.creator | Frinta, Petr | |
dc.date.accessioned | 2020-08-17T10:13:22Z | |
dc.date.available | 2020-08-17T10:13:22Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/25972 | |
dc.description.abstract | Neviditelné světy Francisca Lópeze (abstrakt) Předmětem této práce je teoretické dílo a hudební tvorba španělského autora a teoretika konkrétní hudby Francisca Lópeze, jednoho z předních představitelů soudobé elektronické hudební tvorby. Jeho unikátní chápání umění, které označuje za absolutní konkrétní hudbu, spojuje práci s konkrétními nahrávkami s ústřední myšlenkou absolutní hudby - oproštěním díla od specifických významů. Tomuto požadavku je v Lópezově tvorbě podřízeno vše. Alba vycházejí bez obalů, pouze s minimem informací. Koncertní vystoupení probíhají v absolutní tmě, kompozice jsou abstraktními pásmy zvuku, která vznikají manipulací s konkrétními nahrávkami. Je však nemožné identifikovat výchozí prvky i metodu, jíž byly zpracovány. Lópezovo dílo zkoumám v kontextu filozofie dvacátého století. Komponistovy teoretické eseje vnímám jako vystoupení proti omezování hudebního díla diskurzem, hudební tvorbu pak jako příklad fenomenologické redukce a preferovaného čtení. V závěrečné části se zaměřuji na jednu z ústředních charakteristik absolutní hudby, totiž na otázku, zda je skutečně možné dílo oprostit od významů konotační povahy. Přestože abstraktní kompozice neobsahují vědomé odkazy, které mohou být zdrojem referenčních významů, mohou odkazovat například na společenské normy anebo k pravidlům a... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Invisible Worlds of Francisco López (abstract) This essay deals with both the theoretical and musical work of Spanish musique concrète theorist and composer Francisco López, who is considered among the most renowned artists within temporary electronic music. Absolute musique concrète, his notion of sound phenomena, develops the ideas already presented in two different historical musical genres. The idea of using the prerecorded environmental sounds from musique concrète is here related to the ideals of absolute music, the one devoid of any non-musical references. Everything in López' music is following the concept. His albums are being released without booklets or information sheets; additional information on recording is reduced to a minimum. His live appearances are held in total darkness; his compositions are no more than layers of hiss and rumble. One could hear these were made of processed environmental recordings, yet both their origin and the technique they were treated remain undetectable. In different ways López' work can be related to the late 20th century philosophy. His theoretical essays could be understood as an attempt to avoid further compositional, formal or ideological limitations through theoretical discourse. His musical creations could be perceived as an example of phenomenological... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.title | Neviditelné světy Francisca Lópeze | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2010 | |
dcterms.dateAccepted | 2010-06-24 | |
dc.description.department | Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Electronic Culture and Semiotics | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 87561 | |
dc.title.translated | Invisble Worlds of Francisco Löpez | en_US |
dc.contributor.referee | Brejcha, Jan | |
dc.identifier.aleph | 001261407 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
thesis.degree.discipline | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.degree.program | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.degree-program.cs | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Neviditelné světy Francisca Lópeze (abstrakt) Předmětem této práce je teoretické dílo a hudební tvorba španělského autora a teoretika konkrétní hudby Francisca Lópeze, jednoho z předních představitelů soudobé elektronické hudební tvorby. Jeho unikátní chápání umění, které označuje za absolutní konkrétní hudbu, spojuje práci s konkrétními nahrávkami s ústřední myšlenkou absolutní hudby - oproštěním díla od specifických významů. Tomuto požadavku je v Lópezově tvorbě podřízeno vše. Alba vycházejí bez obalů, pouze s minimem informací. Koncertní vystoupení probíhají v absolutní tmě, kompozice jsou abstraktními pásmy zvuku, která vznikají manipulací s konkrétními nahrávkami. Je však nemožné identifikovat výchozí prvky i metodu, jíž byly zpracovány. Lópezovo dílo zkoumám v kontextu filozofie dvacátého století. Komponistovy teoretické eseje vnímám jako vystoupení proti omezování hudebního díla diskurzem, hudební tvorbu pak jako příklad fenomenologické redukce a preferovaného čtení. V závěrečné části se zaměřuji na jednu z ústředních charakteristik absolutní hudby, totiž na otázku, zda je skutečně možné dílo oprostit od významů konotační povahy. Přestože abstraktní kompozice neobsahují vědomé odkazy, které mohou být zdrojem referenčních významů, mohou odkazovat například na společenské normy anebo k pravidlům a... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Invisible Worlds of Francisco López (abstract) This essay deals with both the theoretical and musical work of Spanish musique concrète theorist and composer Francisco López, who is considered among the most renowned artists within temporary electronic music. Absolute musique concrète, his notion of sound phenomena, develops the ideas already presented in two different historical musical genres. The idea of using the prerecorded environmental sounds from musique concrète is here related to the ideals of absolute music, the one devoid of any non-musical references. Everything in López' music is following the concept. His albums are being released without booklets or information sheets; additional information on recording is reduced to a minimum. His live appearances are held in total darkness; his compositions are no more than layers of hiss and rumble. One could hear these were made of processed environmental recordings, yet both their origin and the technique they were treated remain undetectable. In different ways López' work can be related to the late 20th century philosophy. His theoretical essays could be understood as an attempt to avoid further compositional, formal or ideological limitations through theoretical discourse. His musical creations could be perceived as an example of phenomenological... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990012614070106986 | |