Zdravotní tělesná výchova na základních školách v Plzni a okolí
Physical Education at Basic Schools in Pilsen and the Surrounding Areas
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/2623/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2623Identifikátory
SIS: 20611
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hronzová, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra tělesné výchovy
Datum obhajoby
17. 1. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Ze života lidí se stále vytrácí přirozený pohyb. Vymoženosti současné společnosti ( televize, počítače...) tyto trendy návyku snížené potřeby pohybu jen podporují. "Změnil se charakter, zaměření, účel a cíl pohybových aktivit, došlo kjejich značné diferenciaci a disproporci mezi aktivními a pasivními účastníky. Objevují se nepřiměřené emoce až hysterie v souvislosti se sportovními akcemi, uctívání silnějších, dravějších, případně i bohatších." (9) Je nezbytné, aby tělesná zdatnost a její význam byla vnímána lidmi jako důležitá životní hodnota. Vždyť přiměřeně tělesně zdatný člověk, navíc pohybově kultivovaný, se v praktickém životě spolu s mravními postoji a vzdělaností přibližuje k ideálu všestranně rozvinutého člověka. V lidském životě hraje nejvýznamnější období pro účinný tělesný a pohybový rozvoj školní věk. Právě v dětském věku je podpůrně pohybový systém velmi citlivý na nepřiměřenou strukturu tělesné zátěže a nedostatek pohybové aktivity. Nelze přehlédnout, že značný počet dětí projevuje nízkou tělesnou zdatnost a také nedostatečné zvládnutí pro život důležitých pohybových dovedností. Kolisko uvádí (7, str.5), že 20% dětí předškolního věku trpí vadným držením těla a v období 11-12 let je tento stav téměř trojnásobný.
Ze života lidí se stále vytrácí přirozený pohyb. Vymoženosti současné společnosti ( televize, počítače...) tyto trendy návyku snížené potřeby pohybu jen podporují. "Změnil se charakter, zaměření, účel a cíl pohybových aktivit, došlo kjejich značné diferenciaci a disproporci mezi aktivními a pasivními účastníky. Objevují se nepřiměřené emoce až hysterie v souvislosti se sportovními akcemi, uctívání silnějších, dravějších, případně i bohatších." (9) Je nezbytné, aby tělesná zdatnost a její význam byla vnímána lidmi jako důležitá životní hodnota. Vždyť přiměřeně tělesně zdatný člověk, navíc pohybově kultivovaný, se v praktickém životě spolu s mravními postoji a vzdělaností přibližuje k ideálu všestranně rozvinutého člověka. V lidském životě hraje nejvýznamnější období pro účinný tělesný a pohybový rozvoj školní věk. Právě v dětském věku je podpůrně pohybový systém velmi citlivý na nepřiměřenou strukturu tělesné zátěže a nedostatek pohybové aktivity. Nelze přehlédnout, že značný počet dětí projevuje nízkou tělesnou zdatnost a také nedostatečné zvládnutí pro život důležitých pohybových dovedností. Kolisko uvádí (7, str.5), že 20% dětí předškolního věku trpí vadným držením těla a v období 11-12 let je tento stav téměř trojnásobný.