Činnosti navazující na poslech hudby na ZŠ
Activities For Listening to Music at Primary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2676Identifikátory
SIS: 20601
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váňová, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
17. 1. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce předkládá odbomě-teoretické pojednání o problematice poslechových aktivit v rámci výuky hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Hudební poslech je nedílnou součástí hudební výchovy na ZŠ. Jeho funkce je pro hudební výchovu nezbytná. Efektivnost poslechových činností na ZŠ závisí na mnoha faktorech, které byly zkoumány z hlediska jejich funkčnosti. Požadavky aktivní formy poslechu a s ní související poslechové činnosti vedou k otázce, jakým způsobem a v jaké míře se s touto problematikou vyrovnávají učebnice hudební výchovy pro 1. stupeň základní školy. Byla provedena analýza učebnic z hlediska problematiky poslechových činností a na jejím základě byl zhotoven návrh poslechového repertoáru doplněný metodickými postupy práce. Jednotlivé příklady byly vybrány s ohledem na hudební schopnosti a dovednosti žáků na 1. stupni ZŠ. Tvořivost je základem pro rozvoj hudebního myšlení. Metody rozvíjející hudební tvořivost jsou na základních školách důležitou součástí vyučování. Kooperativní vyučování, projektová metoda nebo využití informační technologie v HV jsou metody, kterými lze docílit rozvoje žákovy hudební tvořivosti. Návrh na způsob práce s těmito metodami rozvíjejícími hudební tvořivost v návaznosti na hudební poslech jsou další součástí práce. V poslední kapitole je uvedena sebereflexe...
The dissertation submits the theoretical elaboration about the problem o f listening activities in terms o f music education in primary school. Listening of music is an integral part o f music education in primary school. Its function is essential for this type o f education. Effectiveness o f listening activities in primary school depends on many factors which were examined from their functional point o f view. Requests o f an active form o f listening and related listening activities raise a question to what extend the music education text books deal with this problem. The text books were analysed in terms of listening activities problem and based on that the suggestion of listening repertory was created, supplemented with the methodical process of work. The individual examples were chosen, concerning music abilities and skills o f pupils attending the primary school. Creativity is the base for the music thinking development. Methods for cultivating the music creativity are the important part of education. Cooperative education, project method and use o f information technology in music education are the methods which help to develop pupil's music creativity. The other part of this dissertation is the suggestion for the way o f work with those methods developing the music creativity, related to listening...