Tito a titoismus : posun v rétorice československých médií po vyloučení Jugoslávie z Informačního byra 28. června 1948 a srovnání s přístupem médií jugoslávských
Tito and Titoism : the shift in rhetorics of the Czechoslovak media after the excommunication of Jugoslavia from the Cominform on the 28th of June 1948 and comparism with the approach of Jugoslav media
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/26902Identifiers
Study Information System: 87190
Collections
- Kvalifikační práce [18147]
Author
Advisor
Referee
Maiello, Giuseppe
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
22. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce porovnává přístup československých a jugoslávských médií k reprezentaci Jugoslávie a jejího prezidenta Josipa Broze Tita v období, kdy byla tato země v důsledku roztržky mezi Stalinem a Titem Sovětským svazem zatracena a stala se nepřátelskou pro celý východní blok, jehož bylo Československo součástí. Cílem je vysledovat, zda, a pokud ano, jakým způsobem, jsou mediální obsahy ovlivněny diktátem ideologie a propagandy nastolené oficiální politikou socialistického státu.
This thesis compares the approach of the Czechoslovak and Yugoslav media to the representation of Yugoslavia and its president Josip Broz Tito in an era when this country as a consequence of the Stalin - Tito split, was damned by the Soviet Union and became an adversary to the whole Eastern Bloc, which included Czechoslovakia as well. The aim is to trace the effects on media content of the dictates of ideology and propaganda enthroned by the official policy of a socialist state.