Učební pomůcky ve výuce zeměpisu na základních školách pro sluchově postižené - návrh multimediální pomůcky
Tools for teaching geography at primary schools for the deaf - a proposal of a multimedia tool
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27249Identifikátory
SIS: 61206
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Macurová, Alena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Čeština v komunikaci neslyšících
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
22. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Cílem mé bakalářské práce je navrhnout multimediální pomůcku pro oblast obecného zeměpisu pro žáky základních škol pro sluchově postižené. Při zpracování návrhu multimediální pomůcky se zaměřím především na vizuální (grafickou) stránku, grafické uspořádání prostoru, interaktivitu a učební text jedné ze tří kapitol - 2. kapitoly Země - naše planeta. Ukázka návrhu je instalována na DVD a je přílohou bakalářské práce. Úvodní část práce je zaměřena na obecnou charakteristiku vyučovacího předmětu Zeměpis co je jeho obsahem a cílem, zvláště pak zeměpisu obecného (fyzického). Podrobněji se budu zabývat jeho zařazením do nových kurikulárních dokumentů, které se řídí podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní školu. V další části stručně nastíním problematiku a specifika vzdělávání dětí se sluchovou vadou, zejména to, s jakými problémy se potýkají ve výchovně-vzdělávacím procesu. Další část mé práce je věnována učebnicím. Nejprve pohovořím o učebnicích obecně, jaká je jejich funkce a z jakého pohledu lze na učebnice nahlížet. Podrobněji se zamýšlím, jaké výhody s sebou mohou přinášet i jiné typy učebnic než učebnice tištěné, konkrétně učebnice multimediální a nad jejich využitím ve výuce žáků se sluchovou vadou. Poslední část je věnována samotnému návrhu kapitoly Země - naše planeta. V návrhu jsem se snažila...
The goal of my bachelor thesis is to make a design of a multimedia device on general geography for deaf and hard of hearing pupils at primary schools. I focus above all on visual (graphic) design of the multimedia device, its organization and facilities and its interactivity. I describe in details one of the three chapters, the device should contain, the second chapter "The Earth - our planet" for illustration. DVD with this chapter demostration is attached to the thesis. The introductory part of the thesis brings general characteristics of the school subject "geography" (i.e. its content and objectives). I focus on its inclusion to the new curriculum documents, which follow the Framework educational program for primary schools. In the following section, I briefly outline the issues of the deaf education, in particular, what challenges deaf and hard of hearing pupils face within learning process. Next part of my thesis is devoted to textbooks content description. First of all, I describe textbooks in general. Then, I reflect in detail, what benefits have other types of textbooks comparing to paper ones. I focus on multimedia textbooks and their use in deaf education. The last part focuses on the chapter "Earth - our planet" description. In the draft, I tried to visualize the maximum of the learning...