Utváření sebepojetí jedince
Theory of the development of self-concept
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27261Identifiers
Study Information System: 87913
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 6. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Smyslem předložené práce je seznámit čtenáře s termínem sebepojetí a jeho vývojem. Sebepojetí má mnoho definic, některé z nich ve své práci uvádím a představuji svou vlastní, k níž se hlásím. Snažila jsem se obsáhnout a pojmenovat všechny významné vlivy, které na sebepojetí působí, a upozornit na úskalí, jež mohou vytvářet negativní obraz člověka o sobě. Významnou částí práce je kapitola o významu pozitivního sebepojetí ve škole. Rozvíjím zde úvahu, zda jsou to skutečně učitelé, kdo hrají roli při snižování sebevědomí žáků a mají tak vliv na žákovu školní neúspěšnost, nebo zda jsou kořeny problémů ve výchově, v přístupu rodičů, v okolním světě či ve vnějším prostředí. Teorie osobnosti patří do středu mého zájmu. Ve své práci jsme se zaměřila na tři představitele a výklad jejich teorií. Doplnila a rozšířila jsem tak zpracovávané téma sebepojetí o teorie Alfreda Adlera, Viktora Emanuela Frankla a českého psychologa Pavla Říčana. Vznikl tak celistvější pohled na nejniternější část nás samých, jenž fascinuje filozofy odedávna, na koncept Já. Výsledkem je teoretický základ, na který bych ráda v budoucnu navázala.
The purpose of this Bachelor Thesis was to introduce Self - concept structure and to describe main powerful periods in the development of this structure. There are usually mentioned many definitions concerning Self-concept in professional literature, so I am giving some of them in my thesis and I present my own definition. I also want to point to some negative aspects of education which can lead to negative self-image. The second part of my thesis is about school environment and school climate. There is a discussion about teachers, teaching styles, pedagogical methods, communication between school, pupils and parents and the impact on pupil's self-concept. In the third part I compare key concepts of my most favourite personality theories. There are main ideas of Alfred Adler, Viktor Emanuel Frankl and Czech psychologist Pavel Říčan. On the basis of these theories I built a new and compact image of Self-concept. The result is a theoretical base I would like to develop in my next research.