Interaktivní narativita
Interactive narrativity
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27349Identifikátory
SIS: 84454
Kolekce
- Kvalifikační práce [23829]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubíček, Tomáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
24. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Práce se zabývá fenoménem interaktivní narativity, a to zejména u textů lexikonového typu. Jejím cílem je poukázat na obtíže současné naratologie při vyrovnávání se s tímto typem textů a zároveň představit alternativní přístup k textům nově vznikajícím především v závislosti na rozvoji moderních technologií, tzv. koncept kybertextu finského teoretika Espena Aarsetha. Výrazná pozornost je upřena na strukturní vlastnosti tohoto typu textů, které jsou jedním z předpokladů možnosti realizace interaktivity. Práce je pokusem o obecné zhodnocení obou přístupů a jejich výhod a nevýhod. Druhá část je věnována analýze interaktivních textů lexikonového typu. Cílem výběrového přehledu literárních děl s experimentální stavbou je demonstrovat, že interaktivní texty (či kybertexty) vycházejí z principů tradiční tištěné literatury a jsou pouze organickým pokračováním experimentální literatury v jiném médiu. Podrobnější analýza vybraných interaktivních textů má za cíl demonstrovat v praxi teze o strukturních vlastnostech interaktivních textů.
The thesis deals with the phenomenon of interactive narrativity, especially in codex-type texts. The aim of the thesis is to highlight the difficulties the current narratology has in coping with this kind of texts and to present an alternative approach to texts newly created mainly due to the development of modern technologies, the concept of cybertext postulated by Finnish theorist Espen Aarseth. Significant attention is focussed on the structural properties of this type of texts, which are the requirement of the feasibility of interactivity. The thesis is an attempt to assess generally both approaches and their advantages and disadvantages. The second part is devoted to an analysis of codex-type interactive texts. The aim of the list of selected literary works with an experimental structure is to demonstrate that interactive texts (or cybertexts) are based on the principles of traditional printed literature and are only an organic continuation of the experimental literature in another medium. A more detailed analysis of selected interactive texts aims to demonstrate the thesis of structural characteristics of interactive texts.