Movement and stagnation in Samuel Beckett's work
Téma pohybu a stagnace v tvorbě Samuela Becketta
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27505Identifikátory
SIS: 92079
Kolekce
- Kvalifikační práce [23829]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wallace, Clare
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika-amerikanistika - Indologie se s. hindština
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
24. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Cílem této bakalářské práce je analyzovat motiv pohybu, resp. stagnace (na fyzické i duševní úrovni) v kratší tvorbě Samuela Becketta. V jeho dramatech i próze je fyzický pohyb a nezřídka i neschopnost jej vykonávat často jedním z ústředních témat, které se ovšem vztahuje i k schopnosti osobnostního, duševního, duchovního atd. pokroku či transcendence. Jedním z hlavních záměrů této práce je právě objasnění vztahu těchto dvou aspektů pohybu. Protože by ani zdaleka nebylo možné obsáhnout všechna Beckettova díla, jichž se dané téma týká, ve své práci se zabývám jen novelou First Love a Beckettovou první rozhlasovou hrou All That Fall. Dalším problémem, který souvisí s neschopností pohybu, je otázka komunikace, a to na úrovni obsahu textu i z pohledu samotného autora. Neúspěch v promluvě v zásadě znamená neschopnost sdělit příjemci určitou informaci, zprostředkovat pocity, ustanovit či udržet kontakt atd., podle toho, za jakým účelem byl daný komunikační akt realizován. Toto selhání může nastat jak mezi literárními postavami, tak i ve vztahu autora k obecenstvu - v Beckettových dramatech například počáteční situace často nedospěje k žádnému obecně očekávanému závěru nebo rozuzlení. Sdělení díla je zároveň často negativní, tzn. poukazuje na neexistenci či negativní kvalitu daného motivu. Tímto způsobem forma...
Upon encountering the dramas and shorter prosaic works of Samuel Beckett, the reader or spectator will probably soon notice, apart from other characteristic features, the exceptional number of characters that limp, have various foot defects and pains, have problems with locomotion and balance, or who are even legless. In other cases, external causes impede the protagonists from moving, as for example in the play Happy Days, where Winnie is stuck in a mound of earth. Incapability of movement and stagnation, whether voluntary or forced, does not appear merely on the physical level; hesitation, inability to decide or act despite an urge to do so are themes frequently occurring in Beckett's texts; when we think of these manifestations of impotence in abstract terms, we realise that they represent stagnation as well: the inability to progress from one situation to another, further from one attitude or mental state etc. The characters often experience the ancient dilemma of activity versus passivity in human life; in many cases, Beckett illustrates it on motion. Another level on which a certain form of immobility emerges is often the structure of a text; that is to say, the plot does not reach any conclusion; the situation presented therein, although usually close to unbearable, does not change, or becomes...