Motiv melancholie v 16. a na počátku 17. století
Motive of melancholy in the 16th and in the early 17th century
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/27591/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/27591Identifikátory
SIS: 67163
Kolekce
- Kvalifikační práce [2256]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nespěšná Hamsíková, Magdaléna
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
25. 1. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
JAN BOUČEK: Motiv melancholie v 16. a 17. století Resumé (česká verze) Motiv melancholie v 16. a na začátku 17. století Předkládaná práce se pokouší v hrubých rysech zmapovat základní způsoby zobrazování motivu melancholie ve výtvarném umění v 16. a na počátku 17. století. Důraz je kladen především na personifikace nebo alegorie melancholie, které více či méně vycházejí z dobových teoretických úvah. Antičtí filosofové jako byl Platón a Aristoteles položili ve svých dílech základ k chápání melancholie jako stavu na pomezí šílenství a geniality. Středověk následně tyto úvahy obohatil o propojení melancholie s astrologií. Melancholik se tak dostává pod vlivu planety-božstva Saturn. Odtud pak plynou četná zobrazení takzvaných Saturnových dětí, na kterých jsou zachyceny alegorie řemesel a povolání tradičně přisuzovaných melancholikům. Častá zobrazení mytologického motivu Saturna, který požírá své děti, jsou na základě toho symbolem rozporuplné povahy melancholiků zmítajících se mezi božskou genialitou a šílenstvím. V 15. a 16. století jsou tyto představy oživeny florentskými humanisty a zejména postavou Marcilia Ficina, který je spojil do komplexní teorie melancholie. Díky ní přestalo být výtvarné umění chápáno podle staré tradice jako řemeslo a bylo povýšeno mezi vyšší, svobodná umění. Umělci tak byla...
Motif of melancholy in the 16th and in the early 17th century The author attempts in his presented work to outline in brief basic ways of melancholy motif depiction in fine arts in the 16th and in the early 17th century. Emphasis is primarily placed on personification or allegory of melancholy that is based on the period theoretical considerations. The basis for melancholy perception as a state on the balance of madness and brilliance were laid by classical philosophers like Plato and Aristoteles. Subsequently, these considerations were extended by interconnection of melancholy with astrology in the Middle ages. Thus melancholics get under the influence of the divine Saturn planet. This is where many depictions of so called Saturn children emerge showing allegory of crafts and professions attributed traditionally to melancholics. Frequent depictions of a mythological Saturn-motif swallowing his children are on this basis a symbol of ambivalent nature of melancholics fluctuating between divine brilliance and madness. These ideas were revived by Florentine humanists in particular by the person of Marsilio Ficino in the 15th and 16th century who combined them into a complex theory of melancholy. Thanks to this theory fine arts ceased to be considered in accordance with old tradition a craft and were...