dc.contributor.advisor | Royt, Jan | |
dc.creator | Chalupná, Romana | |
dc.date.accessioned | 2017-04-20T16:40:20Z | |
dc.date.available | 2017-04-20T16:40:20Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/27594 | |
dc.description.abstract | Resumé bakalářské práce Tato práce pojednává o pozdně gotických nástěnných malbách žirovnického hradu, které vznikly v době, kdy toto panství vlastnil Václav Vencelík z Vrchovišť. Tento původně kutnohorský měšťan Žirovnci zakoupil roku 1485 a za pomoci svých finančních prostředků se snažil také vstoupit do společnosti českého panského stavu, ten jej však patrně nikdy nepřijal. Výzdoba jíž se v této práci zabývám se nachází ve třech místnostech v patře jižního traktu hradu. Zbytky maleb se nacházejí také na vnější stěně vnitřního nádvoří. V druhém patře jižního křídla se dříve nacházel Hodovní sál, zdobený malbami ze stejné doby. Tato místnost však byla zničena požárem roku 1964. Malby byly odkrývány a restaurovány od počátku 20. století, poslední zásahy proběhly v roce 2001. Výzdoba kaple je datována k roku 1490 nad obrazem Madony. Malby této místnosti jsou nejlépe dochovanou částí výzdoby. Nachází se zde výjevy z Christologického cyklu ( Getsemanská zahrada, Ukřižování, Poslední soud) z Mariánského cyklu ( Zvěstování, Madona na půlměsíci), světci a světice řazené podle hierarchií. Malby v Zelené světnici mají prezentovat donátora maleb jako příslušníka šlechty a ukázat jeho znalosti dvorské kultury. proto jsou zde vybrány náměty typické pro toto prostředí v pozdním středověku. Jsou to alegorie rytířských... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Pozdně gotické nástěnné malby žirovnického hradu | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2010 | |
dcterms.dateAccepted | 2010-06-01 | |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 80510 | |
dc.title.translated | Late Gothic Murals of Žirovnice Castle | en_US |
dc.contributor.referee | Nespěšná Hamsíková, Magdaléna | |
dc.identifier.aleph | 001354996 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Arts | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Arts | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Resumé bakalářské práce Tato práce pojednává o pozdně gotických nástěnných malbách žirovnického hradu, které vznikly v době, kdy toto panství vlastnil Václav Vencelík z Vrchovišť. Tento původně kutnohorský měšťan Žirovnci zakoupil roku 1485 a za pomoci svých finančních prostředků se snažil také vstoupit do společnosti českého panského stavu, ten jej však patrně nikdy nepřijal. Výzdoba jíž se v této práci zabývám se nachází ve třech místnostech v patře jižního traktu hradu. Zbytky maleb se nacházejí také na vnější stěně vnitřního nádvoří. V druhém patře jižního křídla se dříve nacházel Hodovní sál, zdobený malbami ze stejné doby. Tato místnost však byla zničena požárem roku 1964. Malby byly odkrývány a restaurovány od počátku 20. století, poslední zásahy proběhly v roce 2001. Výzdoba kaple je datována k roku 1490 nad obrazem Madony. Malby této místnosti jsou nejlépe dochovanou částí výzdoby. Nachází se zde výjevy z Christologického cyklu ( Getsemanská zahrada, Ukřižování, Poslední soud) z Mariánského cyklu ( Zvěstování, Madona na půlměsíci), světci a světice řazené podle hierarchií. Malby v Zelené světnici mají prezentovat donátora maleb jako příslušníka šlechty a ukázat jeho znalosti dvorské kultury. proto jsou zde vybrány náměty typické pro toto prostředí v pozdním středověku. Jsou to alegorie rytířských... | cs_CZ |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990013549960106986 | |