Televizní zpravodajství jako komunikační situace
Television Newscasts as a Communication Situation
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/2860Identifikátory
SIS: 20315
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vybíral, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
18. 1. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Zpravodajství má poskytovat recipientovi kvalitní informace o nejdůležitějších událostech, které zásadním způsobem ovlivňují politický, ekonomický a společenský život. V současné době jsme svědky posunu od tohoto pojetí zpravodajství к tzv. infortainmentu. Nahlížení zpravodajství jako komunikační situace pomáhá (a) odhalit příčiny tohoto procesu, (b) přináší několik podstatných závěrů, které se týkají formy televizního zpravodajství, (c) objevuje nebezpečí automatizace spojené s pojímáním zpravodajství jako objektivního informování a (d) popsáním recipienta vymezuje moc médií. Na produkci televizní relace se nepodílí pouze novinář, který reportáž připravuje a jehož identitu recipient zná. Produktorem relace se stává řada subjektů se zcela odlišnými komunikačními záměry. Všechny se nějakým způsobem váží к tomu, že zpravodajská relace je (pouze) jedním z formátů, které poskytuje médium. Komunikačním záměrem komerčního média je komunikace s co nejvyšším počtem recipientů. Tomuto faktu se přizpůsobuje skladba zpráv i jejich zpracování. V případě veřejnoprávní televize je situace podobná s tím rozdílem, že vysoká sledovanost není nutná jen jako prostředek finančního zisku z reklam, ale i jako argument pro zachování povinného placení koncesionářského poplatku, který veřejnoprávní televize předkládá veřejnosti i...
The TV news service is a communication situation with many specifics. This study is trying to analyse four main components of communication - the productor, the recipient, the code and the message. It based on the analysing of the TV news services of three Czech TV channels in four days (March, the 28 th. - April, the 1 st.). There are a few subjects (journalist, editor's office, medium, advertiser, politicians, state system), which actively participate in a production of the TV news. Each of them has a special communication intention, which is not transparent to the recipient. The main intention of medium is to offer the programme, which would be recieved by most recipients. This approach changes the quality of the TV news. It is based on principles of infortainment. Meaning of the message is created by the coexistention of the view and the spoken language. It is not possible to choose and present events objectively. Journalists have many ways to supplement their commentary to a the TV news. The recipient is a mass, which has it's own specifics. The effect of communication isn't direct, because recipient interprets meanings of the message with his community. The TV news services are popular in our region. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)