Klauzule svědomí a odkoupení jako ochrana morálních hodnot francouzských novinářů
Clause of conscience and repurchase - protection of moral interests of French journalists
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/28852/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/28852Identifikátory
SIS: 86871
Kolekce
- Kvalifikační práce [18229]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Osvaldová, Barbora
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
17. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
V bakalářské práci autorka zpracovala klauzuli svědomí a klauzuli odkoupení, specifické nástroje ochrany morálních zájmů francouzských novinářů. Ve své práci vychází z odborných textů charakterizujících svědomí, dále pak z francouzské legislativy, která obě klauzule definuje. Autorka zpracovala historické pozadí klauzulí a popsala mechanismus jejich uplatňování. Na základě vlastního výzkumu a rozhovorů s francouzskými novináři ukázala, jak jsou tyto nástroje uplatňovány v současné praxi, jak se jejich význam změnil, jaké jsou jejich výhody i jaká jsou rizika. Dále pak autorka na základě rozhovorů s novináři, kteří klauzule žádali, zpracovala osobní motivace pro uplatnění klauzulí. Ve své práci nabídla i postoj vlastníka médií. Pro názornou ilustraci dále zpracovala dva mediálně velmi známé případy uplatnění klauzule svědomí a klauzule odkoupení.
In bachelor thesis the author dealt with the clause of conscience and the clause of repurchase, two specific tools which serve to protect the moral interests of French journalists. In her thesis, she offered the philosophical background while analyzing the text of French Labor law. Concerning the clauses, she showed the historical context, as well as the current application. Thanks to the interviews with French journalists, she could describe the advantages and disadvantages of the clauses as well as the owner"s attitude towards the clauses. Moreover she provided the personal motivations of journalists who had used one of the clauses. And to demonstrate how those tools are used in the practice, the author described two well-known cases of using the clause of conscience and the clause of repurchase.