Generovaní sebe-replikujících celulárních automatů
Generating of self-replicating cellular automata
Generovaní sebe-replikujících celulárních automatů
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/29153/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29153Identifikátory
SIS: 85603
Kolekce
- Kvalifikační práce [11266]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Toropila, Daniel
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Obecná informatika
Katedra / ústav / klinika
Katedra teoretické informatiky a matematické logiky
Datum obhajoby
21. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Slovenština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
replikácia celulárne automatyKlíčová slova (anglicky)
self-replication cellular automataTrieda seba-replikujúcich celulárnych automatov je zaujimavá najma tým, že demonštruje schopnost' jednoduchých prostredí vytvárat' štruktúry schopné seba-replikácie. Okrem vytvorenia svojej kópie dokáže vhodne nadefinovaný celulárny automat vytvorit' počas svojho životného cyklu aj dodatočné štruktúry alebo konfigurácie automatu. Ciel'om práce je vytvorit' prostredie pre pozorovanie takýchto automatov, teda prostredie dostatočne flexibilné a hlavne schopné počítat' vel'mi rýchlo, ked'že niektoré celulárne automaty potrebujú pre replikáciu rádovo desattisíce až bilióny diskrétnych prechodov. Takéto prostredie umožní návrh a implementáciu všeobecnej Tempestiho slučky, čo je d'alším ciel'om práce. Výsledkom bude rozšírenie Tempestiho slučky tak, aby bolo možné automatizovane generovat' prechodové funkcie a počiatočné konfigurácie pre danú konfiguráciu, ktorú by mal automat mimo svojej replikácie vytvárat'.
The family of self-replicating cellular automata is interesting mainly for being able to demonstrate that even simple environments can make rise to structures capable of self-replication. Besides creating its own copy, a purposedly designed automaton can produce additional side patterns during its lifetime. The aim of the work is to create a cellular automata simulation environment that is flexible and fast, as some cellular automata become interesting only after thousands or millions of steps. The second aim of the work is to design and implement a generalisation of the Tempesti's loop using this environment. The outcome of the work is a generalisation that allows for automatized creation of rules and patterns for a given side pattern.