OK 1934-38: Pražské intermezzo Oskara Kokoschky
OK 1934-38: The Prague Intermezzo of Oskar Kokoschka
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29225Identifikátory
SIS: 67081
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pech, Milan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
7. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Resumé Tato bakalářská práce pojednává o pražském období významného rakouského malíře Oskara Kokoschky. Ten přišel do Prahy v roce 1934 a strávil zde čtyři roky. Namaloval tu šestnáct pohledů na Prahu - to je nejvíc ze všech pohledů měst, která kdy maloval, portrét prezidenta republiky T. G. Masaryka i svůj autoportrét "zvrhlého" umělce. Práce je rozdělena do tří částí. V první části se věnuji historickému kontextu, převážně politickému vývoji v Rakousku, a zároveň uvádím důležité události Kokoschkova života. Dále se pokouším nastínit situaci na pražské umělecké scéně 30. let. Druhá část práce se zabývá samotným pobytem Oskara Kokoschky v Praze a díly, která tu vznikla. Svoji pozornost soustředím zvláště na pražské krajiny, které jsou jedním z vrcholů Kokoschkovy tvorby, a portrét prezidenta T. G. Masaryka. Samostatnou kapitolu tvoří i díla vzniklá v reakci na politické události v Evropě - bombardování Guernicy či výstavu "Entartete Kunst". Třetí část práce je zaměřena již na válečné období, které Kokoschka strávil v Británii, a to především na díla, která se vztahují k Praze či Československu - Nostalgii a Červenému vejci. Závěrem se zabývám tzv. Školou vidění a vlivem J. A. Komenského na Kokoschkovu osobnost i na metody výuky, které v ní uplatnil.
OK 1934-38: The Prague Intermezzo of Oskar Kokoschka The bachelor's thesis deals with the Kokoschka's Prague period between years 1934-38. First, it is focused on the cultural and political background of 1930's in Europe and on artist's life and work in Prague. Subsequently, it considers the influence of notable Czech figures on Kokoschka's activity. Kokoschka fled Austria for Prague in 1934 as a 48-year-old man. There his name was adopted by the Oskar Kokoschka-Bund, founded by other expatriate artist, although he declined otherwise to participate. The landscapes that he painted in Prague belong to the greatest of his work. He also met Olda Palkovská there, who was later to become his wife, and painted the portrait of Thomas G. Masaryk, President of Czechoslovakia (1935-36). His work was showed in the Degenerate Art Exhibition in Munich in 1937 and more than four hundred of his works were therefore removed from German museums. In response, he painted his self portrait as a degenerated artist. A year later the artist immigrated to London, where allegorical subject matter with political thematic overtones began to inform his pictures. In 1953 he founded his summer academy "School of Seeing" at the castle of Hohensalzburg, which he managed as a director until 1963. His thinking was deeply influenced...