Osobnost Mistra litoměřického oltáře a jeho předpokládaná činnost v kapli svatého Václava v pražské katedrále svatého Víta
The personality of Master of the Litoměřice Altar and his hypotetical activity in St. Wenceslas Chapel in St. Vitus Cathedral in Prague
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29227Identifikátory
SIS: 66952
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Royt, Jan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
9. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
České resumé Mistr litoměřického oltáře patří mezi nejvýznamnější osobnosti pozdní gotiky na našem území za Jagellonců, jejichž vláda u nás započala nástupem Vladislava Jagellonského na český trůn roku 1471. Po smrti jeho nepřítele Matyáše Korvína přesídlil do Budína a Prahu navštívil před svou smrtí jen několikrát. Jeho syn také v Praze nesídlil a do metropole Čech přijel pouze jednou. Těmito politickými okolnostmi je podmíněna otázka donátorské činnosti panovníka. Početná uměleckohistorická literatura, věnující se problematice anonymního malíře, se dosud nedokázala shodnout na původu umělce. Někteří věří, že se jedná o domácího umělce, který byl ovlivněn takzvanou dunajskou školou, jiní se kloní k názoru, že se jedná o umělce, jenž k nám přišel ze sousedního Německa. Výchozím bodem pro shromáždění všech děl anonymního malíře jsou dvě význačné malířské památky na území Čech, jež jsou datovány do prvního desetiletí 16. století. První z nich je velkolepý cyklus nástěnných maleb v katedrále svatého Víta v Praze, jenž je svým rozsahem ojedinělý jak na našem území, tak v celé střední Evropě, a druhý neúplně zachovaný oltář značných rozměrů s pašijovými a mariánskými výjevy, který je v literatuře označován jako Litoměřický oltář. Těmto dvou pracím jsou věnovány dvě nejobsáhlejší kapitoly předkládané práce. Část...
The personality of Master of the Litoměřice Altarpiece and his hypothetical activity in St. Wenceslas Chapel in St. Vitus' Cathedral in Prague The master of the Litoměřice Altarpiece is the most significant figure in the plastic and graphic art of Jagellon Bohemia in the period of late Gothic. The election of Vladislav Jagello, who became King of Bohemia in 1471, the Bohemia state was added to their dynasty holdings. After death of his political enemy Matthias Corvinus, King of Hungary, Vladislav set up his permanent residence in Buda and on various occasions paid only shorter or longer visits to Prague. His son Louis also resided permanently in Buda and came to the Bohemian metropolis only once. For these reasons is very difficult question about king as a donator. Numerous art historical literature dealing with this artist has offered two completely different hypotheses, some scholars believe in Czech origin artist who was strongly influenced by the so-called Danube school, others contented that the Master of the Litoměřice Altarpiece was born and trained abroad. The starting point for any summary of the oeuvre of this anonymous artist is two key monuments of painting that date from the first decade of the 16th century and which survived in Bohemia. The first of these is a large cycle of murals in St....