dc.contributor.advisor | Royt, Jan | |
dc.creator | Hřebíčková, Jana | |
dc.date.accessioned | 2017-04-20T23:12:31Z | |
dc.date.available | 2017-04-20T23:12:31Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/29232 | |
dc.description.abstract | IKONOGRAFIE A ÚCTA ČERNÝCH MADON Jana Hřebíčková Résumé Černé Madony jsou specifickým mariánským ikonografickým typem, jehož původ a význam není dosud zcela objasněn. Jedná se o sochy nebo obrazy Panny Marie, která často drží malého Krista ve svých rukou, přičemž obě postavy nebo samotná postava Marie mají černou nebo tmavou barvu pleti. Pozitivistické teorie, které byly po dlouhou dobu badateli obecně přijímány, tmavou barvu pleti vysvětlují pouze jako sekundární ztmavnutí původně světlé barvy chemickými změnami inkarnátu nebo kouřem svící. Tmavost Madon podle těchto teorií tedy nemá žádný význam, neboť k ní došlo náhodou. S rozvojem bádání a konstituováním nových vědních oborů ve 20. století došlo poté na základě různých vědeckých přístupů k rozvinutí jiných hypotéz, které se pokoušely objasnit původ a význam Madon o nichž se zjistilo, že byly tmavé již od počátku. V současnosti existuje několik základních teorií vysvětlujících, jaké ikonografické vlivy mohly na vznik zobrazení černých Madon působit a jejich možné významy. Podle první teorie vzniklo zobrazení černé Madony v koptských a etiopských církvích a v souvislosti s tímto prostředím má původ v pohanských zpodobněních bohyní plodnosti. Existuje hypotéza, že v některých případech mohly být sochy těchto bohyň "pokřtěny" a poté se z nich staly sochy... | cs_CZ |
dc.description.abstract | Anotation Black Madonnas are a very specific iconographic type, which origin is not clear. They are statues or pictures of Virgin Mary, who often holds child Christ in her hands and both figures or only Mary herself have black or dark complexion. In the course of the time it was discovered that some of these Madonnas darkened secondarily thanks to the chemical changes of the carnation or the smoke of candles. Some of them had dark complexion from the beginning. In the 19. and 20. centuries different research approaches led to many theories, which try to explain the origin and the significance of these black Madonnas. Nowadays there exist several fundamental theories explaining, which iconographic influences would support the development of this image of Virgin Mary and also refer to its possible meaning. The iconography of Black madonnas is closely connected to their veneration. However the period sources illustrate that the practice directed at Black Madonnas as a particular image of Virgin Mary developed as late as the post reformation period. Majority of the black Madonnas was as the other venerated Madonnas dressed, crowned and enthroned. Frequently used words in work: ikonography Virgin Mary black Madonnas worship of Virgin Mary legends sculptures and images | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Ikonografie a úcta černých Madon | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2009 | |
dcterms.dateAccepted | 2009-09-07 | |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 51312 | |
dc.title.translated | Black Madonnas - Iconography and Worship | en_US |
dc.contributor.referee | Ottová, Michaela | |
dc.identifier.aleph | 001140215 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Arts | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Arts | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | IKONOGRAFIE A ÚCTA ČERNÝCH MADON Jana Hřebíčková Résumé Černé Madony jsou specifickým mariánským ikonografickým typem, jehož původ a význam není dosud zcela objasněn. Jedná se o sochy nebo obrazy Panny Marie, která často drží malého Krista ve svých rukou, přičemž obě postavy nebo samotná postava Marie mají černou nebo tmavou barvu pleti. Pozitivistické teorie, které byly po dlouhou dobu badateli obecně přijímány, tmavou barvu pleti vysvětlují pouze jako sekundární ztmavnutí původně světlé barvy chemickými změnami inkarnátu nebo kouřem svící. Tmavost Madon podle těchto teorií tedy nemá žádný význam, neboť k ní došlo náhodou. S rozvojem bádání a konstituováním nových vědních oborů ve 20. století došlo poté na základě různých vědeckých přístupů k rozvinutí jiných hypotéz, které se pokoušely objasnit původ a význam Madon o nichž se zjistilo, že byly tmavé již od počátku. V současnosti existuje několik základních teorií vysvětlujících, jaké ikonografické vlivy mohly na vznik zobrazení černých Madon působit a jejich možné významy. Podle první teorie vzniklo zobrazení černé Madony v koptských a etiopských církvích a v souvislosti s tímto prostředím má původ v pohanských zpodobněních bohyní plodnosti. Existuje hypotéza, že v některých případech mohly být sochy těchto bohyň "pokřtěny" a poté se z nich staly sochy... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Anotation Black Madonnas are a very specific iconographic type, which origin is not clear. They are statues or pictures of Virgin Mary, who often holds child Christ in her hands and both figures or only Mary herself have black or dark complexion. In the course of the time it was discovered that some of these Madonnas darkened secondarily thanks to the chemical changes of the carnation or the smoke of candles. Some of them had dark complexion from the beginning. In the 19. and 20. centuries different research approaches led to many theories, which try to explain the origin and the significance of these black Madonnas. Nowadays there exist several fundamental theories explaining, which iconographic influences would support the development of this image of Virgin Mary and also refer to its possible meaning. The iconography of Black madonnas is closely connected to their veneration. However the period sources illustrate that the practice directed at Black Madonnas as a particular image of Virgin Mary developed as late as the post reformation period. Majority of the black Madonnas was as the other venerated Madonnas dressed, crowned and enthroned. Frequently used words in work: ikonography Virgin Mary black Madonnas worship of Virgin Mary legends sculptures and images | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990011402150106986 | |