Věra Špánová-Boudníková. Textil na pomezí ručních prací a konceptuálního umění
Věra Špánová-Boudníková. Textile Art between Needlework and Conceptual Art
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29240Identifikátory
SIS: 53330
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Foltýnová, Marie
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
9. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tereza Kopecká Věra Špánová - Boudníková Textil na pomezí ručních prací a konceptuálního umění 2009 RÉSUMÉ Věra Špánová-Boudníková se narodila 5. července 1946 v Českém Krumlově, kde prožila i dětství. Vystudovala Střední uměleckou školu textilní v Brně, na níž si uvědomila, že je jí textil jako výrazový prostředek vlastní. Na výtvarnou scénu nastoupila v 60. letech a její prvotní práce byly ovlivněné novým pojetím "autorské tapisérie" a studiem textilních technik pod vedením Bohdana Mrázka a Jindřicha Vohánky. V tomto období se také setkala s osobností Vladimíra Boudníka. 70 a 80 léta znamenala proměnu v její tvorbě. Tapisérie se posléze osvobodila od stěny a stala se více objektem. Autorka se také začala cíleně vymezovat oproti dekorativní funkci textilní tvorby, dokladem toho jsou monochromní realizace z těchto let. Tato tendence vyústila v tvorbě 90. let, kdy se Věra Špánová - Boudníková pomalu začala oprošťovat od textilu jako od základu ručně zpracovaného materiálu a zvýšila také zájem o téma ženy a jejích stereotypů. Neopomenutelnou kapitolou autorčiny tvorby v těchto letech je členství ve skupině Žararaka a účast na jejích sympoziích. Cílem sympozií bylo například pracovat s jinými než tkanými textiliemi, autorka tedy nemohla používat tkanou tapisérii, jinak charakteristickou pro její tvorbu....
Kopecká_bakalářská práce_Věra Špánová-Boudníková. Textil na pomezí.txt ANNOTATION Věra Špánová-Boudníková. Textile art between needlework and conceptual art. Věra Špánová-Boudníková is an artist who chose textile as her artistic medium. She emerged on the artistic scene in 1960's. Her early works were influenced by studies of textile technologies under guidance of Bohdan Mrázek and Jindřich Vohánka and also by the new concept of "authentic tapestry". It was at that time when she met Vladimír Boudník. In the1970's and 80's artist's work went through several changes. Tapestry was liberated from the wall and became an object. Artist started to determinate herself against the decorative quality of Textile art. This tendency culminated in art works from 90's when she left handmade tapestries and started to use prefabricated textiles as a part of her objects. In this time period, artist's fellowship with the artistic group Žararaka and her active participation at group's symposiums played a significant role in her life and work. It was at these symposiums where Věra Špánová-Boudníková created her most conceptual objects and it is also where the biggest transformation of her artistic style took place. In my thesis, I tried to illustrate this transformation by detailed description of her artworks. Since 2000...