Řádová ikonografie barokních kazatelen v Čechách a na Moravě
Monastic Iconography of Baroque Pulpits in Bohemia and Moravia
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/29254/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29254Identifikátory
SIS: 51490
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pučalík, Marek
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
7. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Resumé Řádová ikonografie barokních kazatelen v Čechách a na Moravě První část práce se zabývá vznikem kazatelen, jejich architektonickým členěním a ikonografií. Kazatelna, jejíž předchůdkyní byla starokřesťanská ambona, vznikla ve 13. století s nástupem kazatelských řádů. Jedná se o místo určené ke kázání uvnitř lodi kostela a skládá se z řečniště, které je podpíráno soklem a ohraničeno zábradlím a akustické stříšky. Podle architektonického řešení můžeme kazatelny rozdělit do dvou typů. První typ je řešen na základě pravoúhlého (většinou obdélníkového) půdorysu a druhý typ je na půdorysu kruhovém. Samozřejmě existují výjimky, například kazatelny na půdorysu osmiúhelníkovém. Architektonická podoba kazatelen závisí na době jejich vzniku. Můžeme říci, že pro 18. století je charakteristický kruhový půdorys kazatelen, rokoku se pak řečniště začínají vlnit. Kazatelny mají bohatý ikonografický program a jejich výzdoba vychází z architektonického řešení kazatelen a váže se k jejich funkci. Na kazatelské poslání poukazuje holubice, která se nachází pod stříškami téměř všech kazatelen. Výzdoba kazatelen vrcholí postavou či seskupením na stříšce. Nejčastěji to bývá postava Krista jako Dobrého pastýře či Salvátora, socha Mojžíše a postava archanděla Michaela. Mezi další postavy vyskytující se na řečništích nebo...
Monastic iconography of Baroque pulpits in Bohemia The bachalor thesis contents summary of emergence and development of pulpits, their architectural design and general iconography of their sculpture. Further that I selected four significant monastic order and described their iconography by the help of the examples of their pulpits in Bohemia and Moravia. I tried to find out if individual monastic orders used differential iconography. The most applied notives are Christ, Moses, evangelists and pigeonhen of Holy Ghost. Keywords: Pulpit, Orders, Baroque, iconography, Bohemia and Moravia