Fenomén nové citlivosti v českém umění 60. let 20. století
Phenomenon "New sensitivity" in the Czech art of the sixties of the twentieth Century
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29259Identifikátory
SIS: 67360
Kolekce
- Kvalifikační práce [2255]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Eva
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
9. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tereza Porubová Fenomén nové citlivosti v šedesátých letech dvacátého století Bakalářská práce RESUMÉ Fenomén nové citlivosti se zrodil v šedesátých letech dvacátého století, která byla obdobím prudkých změn a uměleckého kvasu, jejichž, v historii naší země dosud nevídaný, kvantitativní rozvoj učinil z této periody zlomové období. Již na sklonku padesátých let se přihlásila ke slovu zde dosud nevídaná koncepce výtvarného díla, racionální estetika, která dávala přednost konstrukci, kalkulu, geometrickému řádu a uplatnění pravidel hry před romantickou tradicí, literárními zdroji a upřednostňovanou surrealistickou linií. Ta našla své uplatnění ve sféře nové citlivosti, kterou tvořila volně sdružená skupina moderních výtvarníků. Její program velmi pregnantně definoval teoretik umění Jiří Padrta, jako nový druh citlivosti k dynamickému pohybu ve strukturách současné doby - "čistý a jasný jak v první den zrození, zároveň nasycený celou soudobou lidskou zkušeností." Šlo mu o rozchod s organickou přírodou, obrat směrem k objektivním tendencím, opřeným o "důsledné principy konstruktivního pořádku, proporce a čísla" a o objevení nové poezie, opěvující technický svět, vytvořený lidskými mozky. S tím souvisí i odkaz na nový humanismus, který se vyznačuje devízou věcnosti a konkrétnosti. V těchto myšlenkách bychom mohli...
Phenomenon of the new sensibility in the 60s of the twentieth century In the 1960's of the twentieth century the constructive rational forms have come into the czech visual art. It was influenced by avant-garde and modernism of the 20s and 30s and took up the ideas from the french new realism, the german group Zero, new constructivism movement and concrete art. The program of the new sensibility was defined by art historian Jiří Padrta, who gave the priority to the rejection of the organic nature and the objektive tendencies turn. The movement was created by free associated group of modern artists. The common characters of their art activities were the rejection of the symbolism and ilusion and the respekt to the new way of humanism. Some members of that movement brought the new suggestions to the czech art and become famouse in the Czech republic. Some of them, like Zdeněk Sýkora, Jiří Kolář or Karel Malich are also very respected in the world. Phenomenon of the new sensibility The 1960s of the twentieth century Constructivism Geometrical art Jiří Padrta