Renesanční malované epitafy v Čechách
Renaissance Painted Epitaphs in Bohemia
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29269Identifikátory
SIS: 65484
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Otavský, Karel
Oponent práce
Royt, Jan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
7. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Résumé Bakalářská práce pojednává o renesančních malovaných epitafech v Čechách. První část čtenáře seznamuje s pohledem novověkého člověka na smrt. Pozornost je zde věnována knihám dobrého umírání, nebo-li Ars Moriendi, které si novověká společnost s oblibou pořizovala, a pohřebním ceremoniím novověké šlechty. Stěžejní kapitola je věnována renesančním malovaným epitafům, které jsou nejprve obecně charakterizovány. Úvodní strany této části práce jsou vyplněny ranými epitafními díly, Epitafu Jana z Jeřeně, Votivnímu obrazu z Pšovky u Mělníka, Zlíchovskému epitafu a významné nástěnné malbě kadaňského klášterního kostela Čtrnácti sv. Pomocníků. Hlavní pole zájmu je zaměřeno na renesanční malované epitafy v Čechách. Zde je práce rozdělena do dvou charakterových linií. V té první jsou charakterizovány epitafy nekatolické, které většinou kladly důraz na historicko-biblický a narativně-moralistní obsah. Příkladem je zde Žerotínský epitaf a soubor jáchymovských děl. Katolická díla naopak akcentují silný kult Panny Marie a svatých, což je patrné například na epitafu Karla Kokořovce z Kokořova. Znázorněn je zde klečící rytíř Karel Kokořovec z Kokořova ve své zbroji adorující Pannu Marii o spásu své duše. Práce je završena katalogem patnácti děl; dvojicemi epitafních arch jindřichohradeckých a černokosteleckých, sedmi...
Renaissance painted epitaphs in Bohemia This bachelors work deals about renaissance painted epitaphs in Bohemia. First part speaks about the view of death of the renaissance people. Attention is paid to the books of good death or Ars Moriendi, which the society of the early new age favored, and to the burial ceremonies of the new age aristocracy. The central part of the work is devoted to the renaissance painted epitaphs that are firstly generally characterized. The very first pages of the work speak about the early epitaphs like the Epitaph of Jan z Jeřeně, Votive painting from Pšovka near Mělník, Zlíchov epitaph and an important mural painting in the monasterial church of Fourteen Saints in Kadaň. The main part is centered to the renaissance painted epitaphs in Bohemia. There the work is divided to two type lines. In the first part are described the non-Catholic epitaphs that accent the historic (biblical) and narrative-moralizing substance. Good example may be the Žerotín epitaph and the collection of works from Jáchymov. Conversely, the Catholic works are centered to the strong Marian cult and devotion to the Saints that is visible mainly on the Epitaph of Karel Kokořovec from Kokořov. There the kneeling chevalier is portrayed in his armour adoring Virgin Mary and asking for the salvation of...