Bílá a černá propaganda v Československém filmovém týdeníku 1948
White and black propaganda in Czechoslovak newsreel 1948
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29371Identifikátory
SIS: 74180
Kolekce
- Kvalifikační práce [18160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šícha, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
16. 6. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Bakalářská práce pojednává o historických událostech roku 1948 a jejich reflexi ve filmových týdenících, vycházejících v této době. Jmenovitě Československém týdnu ve filmu a Filmových novinách. V textu se pokouším o stručný historický exkurs, zaměřený na vývoj v Československu, východním bloku a západních zemích, definici černé a bílé propagandy a popis vývoje československé kinematografie po druhé světové válce. Hlavní stať pojednává o zobrazení významných vnitropolitických událostí v Československu, především únorového převratu, o černé propagandě vůči určitým skupinám obyvatel a určitým zemím a dále pak také o určitých osobnostech a organizacích, které byly ještě v roce 1948 ukazovány ve světlých barvách, a později se na ně zanevřelo. Značná pozornost je věnována vidění západních zemí a zemí východního bloku a rozdílu v nahlížení na ně. Například rozmístění zpráv na škále neutrální - negativní vidění pro "západ" a neutrální - kladné hodnocení pro "východ". Práce si všímá markantních rozdílů v informování o tzv. "spřátelených" a "imperialistických" zemích. V závěru stati se ještě zabývám rozdíly mezi Filmovými novinami a Československým týdnem ve filmu.
Bachelor thesis deals with historical events of 1948 and how they were reflected in contemporary newsreels, namely in "Československý týden ve filmu" and "Filmové Noviny". My aim here is to first present a short historical excursion focused on political development of Czechoslovakia, Eastern Bloc and Occident, define what white and black propaganda is and also give a brief description of post-war Czechoslovak cinematography. Pivotal part of the work discuss the depiction of important inner political events in Czechoslovakia, mainly of the Czech coup, the black propaganda aimed at certain groups of people and certain countries and, furthermore, some persons and organizations, which were at first (even in 1948) shown as good features, but then had conceived hatred against. Considerable attention is also applied to difference in acquaintance with Eastern Bloc and Occident - this work notices the prominent differences between "friendly" and "imperialistic" countries in media depiction. Distinguishing and differences between "Československý týden ve filmu" and "Filmové Noviny" are closing features.