Problém interpretace fotografie
Interpretation Problem of Photograph
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29510Identifikátory
SIS: 87555
Kolekce
- Kvalifikační práce [6725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marcelli, Miroslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
24. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce zkoumá technické obrazy (vizuální produkty moderních technologií - fotografie, televizní obraz a výstupy počítačových monitorů). Hlavním tématem je interpretace fotografie. Jako formy zkoumání je využito fenomenologického a sémiologického pohledu. Klíčovými filosofy, jejichž myšlenky jsou rozpracovávány, jsou Vilém Flusser a Paul Virilio. Hlavní teze diplomové práce: Analogová fotografie má na rozdíl od ostatních médií jasně určený konkrétní denotát a velmi neurčenou konotaci. Fenomenologicky uchopit bytnost fotografie znamená nechat se jí zranit, do hloubky ji prožít. Digitální technologie zásadně změnila realistický princip fotografie. Technické obrazy pozměnily lidské vnímání světa. Jakékoliv sdělení zůstává z interpretačního hlediska nadále obsahově nedostačující. Žádný komunikát nebyl nikdy stoprocentním odrazem skutečnosti. Každou komunikaci nezvratně ovlivňuje použité médium a lidská subjektivita. Pro nadměrnost užívání technických obrazů je pro některé jejich uživatele technicky realizovaná reprezentace předmětů reálnější než předměty samotné. Vytyčené teze shledává diplomová práce jako pravdivé.
This dissertation explores technical images (visual products of modern technologies - photographs, television screens and computer monitors). The main theme is the interpretation of the photograph. The forms of exploration used are phenomenological and semiotic. The key philosophers, whose ideas are developed, are Vilém Flusser and Paul Virilio. The main thesis is: Analog photography has, as opposed to other forms of media, a clearly defined and specific denotation but a very undefined connotation. To phenomenologicaly grasp the entity of a photograph means to allow oneself to be vulnerable and experience it deeply. Digital technology has basically changed the realistic principle of photography. Technical images have altered the human perception of the world. Any communication of content remains unsatisfactory from the interprative point of view. No communicator has ever been a one hundred-per-cent reflection of reality. Every form of communication is undoubtedly influenced by the used medium and by human subjectivity. Through excessive use of technical images, the technically realized representations of objects become more real than the objects themselves for some of its users. This dissertation agrees with the above mentioned theses.