Zobrazit minimální záznam

The University of Profesor Cactus- An Evaluation of the Orbis Kaktus 2008 Global Education Course Methology
dc.contributor.advisorČinčera, Jan
dc.creatorHoráková, Ivana
dc.date.accessioned2020-08-26T08:44:57Z
dc.date.available2020-08-26T08:44:57Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/29699
dc.description.abstractThe thesis evaluates the Orbis Kaktus 2008 experiential learning course in global and environmental education and assesses the change of attitudes, opinions, understanding and behaviour of its participants. The course relied on three basic concepts (or horizons): the perception of natural beauty (1), the understanding of the world's interconnectedness (2) and the knowledge of one's active involvement (3). The changes in the participants on these levels were assessed and the goals of the methodology were evaluated on both the curricular level (the impact on the participants' understanding of the concepts) and the group development level (to what extent the group had been integrated into a functional unit capable of cooperating on specific projects). The evaluation was based on a written feedback from the course, interviews with participants and data from questionnaires collected before and after the course. In general, the goals of the course had been fulfilled, but the data revealed some factors that might have additional effect on both the effectiveness and the impact of the course. The aim of this paper is to help to develop the methodology of similar programmes and reflect upon its effectiveness. It should also shed some light on the possible barriers of the course goals' fulfilment.en_US
dc.description.abstractPředmětem zkoumání je metodika kurzu globální výchovy Orbis Kaktus 2008 a posuny v postojích, názorech, porozumění a chování účastníků kurzu. Kurz byl postaven na třech základních tezích (resp. horizontech): vnímání krásy v přírodě (1), uvědomění si provázanosti světa (2) a uvědomění možnosti aktivní pomoci (3). Práce mapuje posuny účastníků v těchto rovinách a hodnotí cíle metodiky jednak v rovině výukové (do jaké míry kurz ovlivnil porozumění určité tezi u účastníků kurzu), jednak v rovině skupinové (do jaké míry byla skupina integrována do funkčního celku schopného spolupráce na projektech). Pro evaluaci byly použity písemné reflexe a materiály z kurzu, rozhovory s částí účastníků po kurzu, hodnocení pomocí e-learningové aplikace Moodle (posttest 1) a data z dotazníku posílaného e-mailem (posttest 2). Po zpracování dat byly identifikovány faktory, které mohou mít dopad na míru ovlivnění účastníků. Práce slouží k reflexi a rozvíjení metodiky podobně zaměřených programů.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleUniverzity profesora Kaktuse- evaluace metodiky kursu globální výchovy Orbis Kaktus 2008cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2009
dcterms.dateAccepted2009-06-22
dc.description.departmentKatedra sociální a kulturní ekologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Social and Cultural Ecologyen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId65494
dc.title.translatedThe University of Profesor Cactus- An Evaluation of the Orbis Kaktus 2008 Global Education Course Methologyen_US
dc.contributor.refereeDlouhá, Jana
dc.identifier.aleph001125758
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální a kulturní ekologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial and Cultural Ecologyen_US
thesis.degree.programEkologie a ochrana prostředícs_CZ
thesis.degree.programEcology and Environmental Protectionen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra sociální a kulturní ekologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Social and Cultural Ecologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální a kulturní ekologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial and Cultural Ecologyen_US
uk.degree-program.csEkologie a ochrana prostředícs_CZ
uk.degree-program.enEcology and Environmental Protectionen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPředmětem zkoumání je metodika kurzu globální výchovy Orbis Kaktus 2008 a posuny v postojích, názorech, porozumění a chování účastníků kurzu. Kurz byl postaven na třech základních tezích (resp. horizontech): vnímání krásy v přírodě (1), uvědomění si provázanosti světa (2) a uvědomění možnosti aktivní pomoci (3). Práce mapuje posuny účastníků v těchto rovinách a hodnotí cíle metodiky jednak v rovině výukové (do jaké míry kurz ovlivnil porozumění určité tezi u účastníků kurzu), jednak v rovině skupinové (do jaké míry byla skupina integrována do funkčního celku schopného spolupráce na projektech). Pro evaluaci byly použity písemné reflexe a materiály z kurzu, rozhovory s částí účastníků po kurzu, hodnocení pomocí e-learningové aplikace Moodle (posttest 1) a data z dotazníku posílaného e-mailem (posttest 2). Po zpracování dat byly identifikovány faktory, které mohou mít dopad na míru ovlivnění účastníků. Práce slouží k reflexi a rozvíjení metodiky podobně zaměřených programů.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis evaluates the Orbis Kaktus 2008 experiential learning course in global and environmental education and assesses the change of attitudes, opinions, understanding and behaviour of its participants. The course relied on three basic concepts (or horizons): the perception of natural beauty (1), the understanding of the world's interconnectedness (2) and the knowledge of one's active involvement (3). The changes in the participants on these levels were assessed and the goals of the methodology were evaluated on both the curricular level (the impact on the participants' understanding of the concepts) and the group development level (to what extent the group had been integrated into a functional unit capable of cooperating on specific projects). The evaluation was based on a written feedback from the course, interviews with participants and data from questionnaires collected before and after the course. In general, the goals of the course had been fulfilled, but the data revealed some factors that might have additional effect on both the effectiveness and the impact of the course. The aim of this paper is to help to develop the methodology of similar programmes and reflect upon its effectiveness. It should also shed some light on the possible barriers of the course goals' fulfilment.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra sociální a kulturní ekologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990011257580106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV