Kulturní a ekonomické determinanty lidského rozvoje: individualismus, národní bohatství a vzdělanostní úroveň obyvatel
Cultural and Economic Determinants of Human Development: Individualism, GDP and Education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30400Identifikátory
SIS: 67350
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svoboda, Miroslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Studium humanitní vzdělanosti
Katedra / ústav / klinika
Studium humanitní vzdělanosti - Kvalifikační modul
Datum obhajoby
3. 9. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tématem mé bakalářské práce je vzdělání v kontextu lidského rozvoje a jeho kulturní a ekonomické determinanty. Jedná se o mezinárodní srovnání, výzkumnou strategií je kvantitativní výzkum. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. V teoretické části vymezuji pojem lidský rozvoj v kontextu kvality života, popisuji jeho tři hlavní dimenze dle Rozvojového programu OSN. Dále se zaměřuji na oblast vzdělání jako klíčovou dimenzi lidského rozvoje, zásadní význam vzdělání dokládám empirickými studiemi jiných autorů. Z oblasti kultury se zaměřuji na empirický výzkum G.Hofstedeho, konkrétně se blíže věnuji dimenzi individualismus/kolektivismus. Formuluji výzkumné otázky o přímo úměrném vztahu mezi vzdělanostní úrovní obyvatel jako klíčového aspektu lidského rozvoje coby závisle proměnné a individualismem a ekonomickou vyspělosti dané země (vyjádřeno jako HDP na osobu) coby nezávisle proměnných. Dle Inglehartovy hypotézy vzácnosti a Maslowovy hierarchie potřeb předpokládám rozdílnou roli individualismu a HDP ve vlivu na vzdělání u bohatých a u chudých zemí. V empirické části mé bakalářské práce testuji výzkumné otázky použitím regresní analýzy a vyhodnocuji výsledky výzkumu.