Kartografická díla pro děti a mládež: současný stav a možnosti uplatnění GIS
Cartographic Works for Children and Youth: State of Art and Possibilities of GIS Utilization
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30975Identifikátory
SIS: 62051
Kolekce
- Kvalifikační práce [20091]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hudeček, Tomáš
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie a kartografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra aplikované geoinformatiky a kartografie
Datum obhajoby
17. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Abstrakt:: Cílem práce je představení kartografických děl pro děti a mládež. Hlavním úkolem je seznámení s problematikou kartografické tvorby pro děti a mládež a provedení hodnotové analýzy z hlediska kartografie. Analýza se zaměřuje především na využívání mapového jazyka - znakového klíče a vyjadřovacích prostředků, její součástí je i snaha odpovědět na otázku, zda jsou kartografická díla pro děti a mládež skutečnými mapami či se jedná spíše o ilustraci. Na analýzu navazuje hodnocení vybraných produktů jejich uživateli - dětmi. Dalším cílem je srovnání tradičních postupů tvorby uvedených děl s možnostmi moderní počítačové kartografie, jsou demonstrovány tři možnosti tvorby - ručně, s použitím grafického programu a s použitím kartografického programu. Práce snaží posoudit využívání odborných geografických a kartografických znalostí v produktech pro děti a mládež a využívá při tom i poznatků získaných na základě konzultací s autorkou těchto děl.
Abstract:: The aim of this paper is to present cartographic works for children and youth. The main object is the introduction to the problems of cartographic production for children and youth and the execution of value analysis in terms of cartography. The analysis focuses on the use of mapping language - character key and means of expresion, in this part is an efort to answer the question whether the cartographic works for children and youth are the real maps or rather an illustration. The assesment of selected product by their users - children continue the analasis. Another aim is to compare traditional methods of creating those works with the possibilities of modern computer cartography, three ways of making are demonstrated - by hand, using a graphic application and using cartographic application. Then the paper tries to assess the use of geographic and cartographic knowledge in products for children and youth, in this question the paper use knowledges gained in consultation with author from practise.