Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKruijffová, Ivana
dc.creatorJaníček, Miroslav
dc.date.accessioned2017-04-21T08:09:32Z
dc.date.available2017-04-21T08:09:32Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/31136
dc.description.abstractPráce se zabývá problémem zajištění vzájemného porozumění (angl. common ground) v situovaném dialogu mezi člověkem a robotem. Toto vzájemné porozumění je nezbytné pro každou společnou činnost a jeho dosažení je tedy ústředním problémem v jakékoliv interakci. Práce staví na modelu dialogu představeném Thomasonem aj., který nahlží na dialog jako na jeden aspekt interakce v kontextu širší spolupráce a používá abdukci jako mód uvažování. V našem případě je abdukce prováděna nad abstraktními strukturami zachycujícími představy agentů (tj. účastníků dialogu) podobně jako v multi-agentovém plánování. Těmto strukturám je přiřazena sémantika v podobě překladu do modální logiky, která je schopna formálně zachytit vzájemné porozumění. Pomocí této sémantiky pak práce ukazuje, jak lze vzájemného porozumění budovat a udržet. Mechanismus byl implementován v kognitivní architektuře robota ve scénáři, kde se robot učí model vizuální scény ve spolupráci s lidským učitelem.cs_CZ
dc.description.abstractThe work investigates the problem of grounding-adding to common ground - in situated human-robot dialogues. Common ground, a special kind of mutual understanding among dialogue parties, is essential for any joint activity and as such is central to any interaction. In our approach, we treat dialogue just as a part of a wider collaborative activity, extending Thomason et al.'s approach to dialogue modelling based on abductive reasoning. Our system performs abduction over agents' (i.e. dialogue participants) beliefs, similarly as in the related field of multi-agent planning. We define beliefs as relational structures that are assigned a modal-logical semantics and show how common ground is achieved and maintained using these structures. Finally, we present an implementation of the system in a cognitive architecture of a robot in a scenario where the robot learns a correct model of a visual scene in a collaboration with a human tutor.en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.titleKontinuální plánování pro zajištění vzájemného porozumění v situovaném dialoguen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2010
dcterms.dateAccepted2010-05-10
dc.description.departmentInstitute of Formal and Applied Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav formální a aplikované lingvistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId63023
dc.contributor.refereeHajičová, Eva
dc.identifier.aleph001384364
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematická lingvistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineComputational Linguisticsen_US
thesis.degree.programInformatikacs_CZ
thesis.degree.programComputer Scienceen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Ústav formální a aplikované lingvistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Institute of Formal and Applied Linguisticsen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematická lingvistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enComputational Linguisticsen_US
uk.degree-program.csInformatikacs_CZ
uk.degree-program.enComputer Scienceen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá problémem zajištění vzájemného porozumění (angl. common ground) v situovaném dialogu mezi člověkem a robotem. Toto vzájemné porozumění je nezbytné pro každou společnou činnost a jeho dosažení je tedy ústředním problémem v jakékoliv interakci. Práce staví na modelu dialogu představeném Thomasonem aj., který nahlží na dialog jako na jeden aspekt interakce v kontextu širší spolupráce a používá abdukci jako mód uvažování. V našem případě je abdukce prováděna nad abstraktními strukturami zachycujícími představy agentů (tj. účastníků dialogu) podobně jako v multi-agentovém plánování. Těmto strukturám je přiřazena sémantika v podobě překladu do modální logiky, která je schopna formálně zachytit vzájemné porozumění. Pomocí této sémantiky pak práce ukazuje, jak lze vzájemného porozumění budovat a udržet. Mechanismus byl implementován v kognitivní architektuře robota ve scénáři, kde se robot učí model vizuální scény ve spolupráci s lidským učitelem.cs_CZ
uk.abstract.enThe work investigates the problem of grounding-adding to common ground - in situated human-robot dialogues. Common ground, a special kind of mutual understanding among dialogue parties, is essential for any joint activity and as such is central to any interaction. In our approach, we treat dialogue just as a part of a wider collaborative activity, extending Thomason et al.'s approach to dialogue modelling based on abductive reasoning. Our system performs abduction over agents' (i.e. dialogue participants) beliefs, similarly as in the related field of multi-agent planning. We define beliefs as relational structures that are assigned a modal-logical semantics and show how common ground is achieved and maintained using these structures. Finally, we present an implementation of the system in a cognitive architecture of a robot in a scenario where the robot learns a correct model of a visual scene in a collaboration with a human tutor.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Ústav formální a aplikované lingvistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990013843640106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV