Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení
Social skills of teachers and possibilities of their development
diplomová práce (NEOBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31525Identifikátory
SIS: 89909
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štětovská, Iva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
24. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl
Klíčová slova (česky)
začínající učitel, sociální dovednosti, videotrénink interakcíKlíčová slova (anglicky)
beginning teacher, social skills, videotraining of interactionsPráce "Sociální dovednosti učitelů a možnosti jejich rozvíjení, se zaměřením na začínající učitele" se zabývá možností využití videotréninku interakcí k rozvoji sociálních dovedností začínajících učitelů. Teoretická část práce uvádí analýzu dnešního stavu pre- a postgraduálního vzdělávání, zaměřuje se na osobnost a sociální dovednosti učitelů, především na dovednosti komunikační. Praktická část zkoumá, zda dochází k rozvoji sociálních dovedností začínajících učitelů při užití metody videotrénink interakcí, která je k tomuto účelu upravena. Data získaná pozorováním 14 učitelů jsou analyzována pomocí programu Interakt. Výsledkem je poznatek, že metoda videotrénink interakcí se významně podílí na celkovém rozvíjení sociálních dovedností učitele. Pozitivní vliv má videotrénink interakcí zejména na věnování pozornosti učitele studentům a na parafrázování výroků studentů.
This thesis "Social skills of teachers and possibilities of their development, orientated on beginning teachers" looks into posibility of utilization of videotraining of interactions method (VTI) for development of social skills in teachers-beginners. Theoretical part focuses on analysis of current state in pre- and postgraduated education, it's oriented on their personality and social skills, mainly on communication skills. Practical part deals with presence of development of social skills in beginning teachers. Effect of VTI of the development is tested. This method is prepared for this goal. Collected data comes from observation of 14 teachers and this data are analyzed by programm Interact. The outcome is a fact that VTI method has significant influence on global development of teacher's social skills. VTI has positive influence mainly in following fields: paying the teacher's attention to students and paraphrase student's statement.