Arnošt Lustig a zkušenost holokaustu z naratologické perspektivy
Arnošt Lustig and experience of the Holocaust in light of theory of narration
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/31931Identifikátory
SIS: 94891
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holý, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
30. 5. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
ponížení, strach, trauma, svědectví, umění, atmosféra, subjektivita, perspektiva, prožitek, zobrazeníKlíčová slova (anglicky)
humiliation, fear, trauma, testimony, art, atmosphere, subjectivity, perspective, experience, displayArnošt Lustig a zkušenost holokaustu z naratologické perspektivy Abstrakt Prostředkem realizace nacistického programu na vyhlazení židů, který byl navržen a uskutečňován v průběhu druhé světové války, byl koncentrační tábor, který pro vězně neznamenal pouze smrt, ale i organizované znehodnocení jejich života. Mluví se o něm jako o "modelové podobě vlády", racionálně propracovaném systému, v němž mají být vězni na jednu stranu přesvědčeni, že jejich život nemá smysl, na druhé straně jsou vystaveni "mezním situacím", které vytvářejí tlak na jejich pud sebezáchovy, a tím ovlivňují jejich chování. Vězni si z prostředí stálé přítomnosti smrti přinášeli zkušenost, o níž mnozí nemohli a jiní potřebovali mluvit. Narážejí však na nemožnost tuto zkušenost vyjádřit. Vzniká diskuse, jestli holá fakta nejsou banalizující. Hrozba zlehčení je však spatřována i u umělecké reprezentace. Jako jedna z možností zachycení zkušenosti holokaustu bývá zmiňováno soustředění na vnitřní prožitek individua, který dokáže ztvárnit především umělecká literatura, která k "vyslovení nevyslovitelného" traumatu hledá nové výrazové a formální prostředky. Mezi tvůrce umělecké literatury, kteří vycházejí ze své vlastní táborové zkušenosti patří Arnošt Lustig, v jehož díle je navíc možné určité prvky spojit s konkrétními zážitky autora. V...
Arnošt Lustig and experience of the Holocaust in light of theory of narration Abstract. Means of implementation Nazi program of exterminating the Jews, which was designed and implemented during the Second World War, had an instrument of realization in a concentration camp, where prisoners not only of died, but there was organized devaluation of their lives. We talk about it as a "model form of government", reasonably elaborate system, in which prisoners should believe, that their life has no meaning, and on the other hand they are exposed to "limit situations", that create pressure on their survival instinct, and thus affect their behavior. From world of ever-present death prisoners brought experience, about which many could not and others needed to talk. However, they meet with an inability to express this experience. There grow up a debate whether the facts are trivializing. The threat of trivializing is seen also in artistic representation. As one of the options for capture the experience of the Holocaust is mentioned concentration on the internal experience of the individual, which can by displayed mainly by art literature, whch is looking for new expressive and formal means to "communicate an incommunicable" trauma. Among the writers of literature, who comes from their own camp experiences is ranked...