Strategie zvládání stresu u studentů medicíny
Coping strategies in medical students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/32120Identifikátory
SIS: 78622
Kolekce
- Kvalifikační práce [3193]
Autor
Vedoucí práce
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
-
Katedra / ústav / klinika
Ústav hygieny
Datum obhajoby
3. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
V životě každého studenta je stres každodenní záležitostí. Zejména studium medicíny je velmi obtížné a vyžaduje velkou dávku schopnosti zvládat stres. Stres je přirozená reakce organismu vedoucí k udržení jeho homeostázy a vyrovnání se s měnícími se okolními podmínkami. Tato reakce zahrnuje jak metabolické změny, tak rovněž změny chování. Metabolickými změnami rozumíme mobilizaci všech energetických zdrojů a jejich distribuci mezi životně důležité orgány. Jako změny chování lze popsat strategie "fight-or-flight" a "tend-and-befriend". Obě jsou založeny na evolučně výhodném modelu, zvyšujícím šanci organismu na přežití krizové situace. Během vývoje lidského druhu došlo k přenosu stresové reakce z fyzické úrovně také na psychickou a kognitivní. Tento emoční stres má často původ v socioekonomické oblasti. Dlouhodobé trvání emočního stresu může vést až k syndromu vyhoření - tzv. burnout-syndrome. Tato práce si klade za úkol zmapovat situaci zvládání stresu studenty na 3.LF UK. Pro tyto účely byl použit dotazník skládající se ze dvou částí: dotazník mapující míru dyskomfortu studentů a dotazník "Dotazník proaktivního zvládání životních nároků" sestavený Šolcovou, Lukavským a Greenglassem z PsÚ AV ČR. Sběr dat byl proveden na 150 studentech, po 50 z 2., 4. a 6. ročníku. Z předem formulovaných hypotéz se potvrdila...
The everyday-life of each student is filled with stress. Especially the study of medicine is very difficult and requires a great deal of ability to handle stress. Stress is physiological reaction of the organism leading to maintain its homeostasis, and coping with changing environmental conditions. This response includes both metabolic ganges and behavioral changes. Metabolic changes mean the mobilization of all energy sources and their distribution to the vital organs. Changes in behavior could be described as a strategies "fight-or-flight" and "tend-and-befriend". Both are based on the strategy to increase the chances of survival. The development of the cognitive functions led to transfer the stress reaction from physical to emotional level. Long-term emotional stress can lead to burn-out syndrome. The aim of this work is to map the situation of stress management about the students at the 3rd Faculty of Medicine, Charles University. For these purposes, I used a questionnaire consisting of two parts: a questionnaire mapping degrese of discomfort felt by the students and questionnaire "The Proactive Coping Inventory" compiled by Šolcová, Lukavský and Greenglass of Institute of Psychology, Academy of Science of the Czech Republic. Data were collected on 150 students. Only one of the pre-formulated hypotheses...